info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

آزمون GRE چیست و مدرک آن در چه کشورهایی به کار می آید؟

علاقه مندان تحصیل در خارج از کشور می دانند که باید مدرک زبان لازم برای کشور مقصد را دریافت کرده و حداقل نمره لازم برای پذیرش از دانشگاه مورد نظر را نیز کسب نمایند. در برخی کشورها علاوه بر مدرک زبان معمول که همان آیلتس یا تافل می باشد، به مدارکی دیگر چون GRE نیز نیاز است. بسیاری از دانشجویان اسم این آزمون را شنیده اند. اما به درستی نمی دانند که آزمون GRE چیست و مدرک آن در چه کشورهایی به کار می آید؟ در این مطلب به معرفی آزمون GRE و تمامی نکات مربوط به آن می پردازیم.



برای پاسخ به سوال آزمون جی آر ای چیست لازم است ابتدا اشاره کنیم که GRE مخفف عبارت Graduate Records Examination بوده و هدف از برگزاری آن سنجش توانایی فارغ التحصیلان برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر از کارشناسی است که فقط در کشورهایی معدود از داوطلبان تحصیلات تکمیلی ارائه این مدرک خواسته می شود. این آزمون توسط موسسه ETS برگزار می شود و ارایه آن بدین دلیل است که سیستم آموزشی دو کشور آمریکا، کانادا و برخی دانشگاههای انگلیس بر این باور هستند که یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی در این کشورها باید هم متون تخصصی رشته تحصیلی خود را به خوبی درک نماید و هم مطالب دشوار و پیچیده را به خوبی متوجه شود. همچنین فرد باید توانایی استدلال و حلاجی مطلب و در آوردن ایرادهای موجود در یک متن و نوشتن متنی انتقادی در مورد موضوعات علمی را داشته باشد. راه اثبات این توانایی، شرکت داوطلب در آزمون جی آر ئی است.

بر خلاف آزمون های تافل و آیلتس که شما باید نمره کف مورد نیاز برای رشته و دانشگاه مقصد خود را کسب کنید، در این آزمون هر چه نمره بالاتری بدست بیاورید شانستان برای اخذ پذیرش بالاتر می رود. در حقیقت در دانشگاه هایی که GRE جزو شروط پذیرش است، نمره این آزمون می تواند وجه تمایز داوطلبان باشد. در واقع کمیته پذیرش دانشگاه مورد نظر پرونده داوطلبانی از سراسر دنیا را بررسی می کنند و هر چه شما نسبت به رقبایتان نمره بیشتری داشته باشید می توانید شانس بیشتری برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر به خود اختصاص دهید.

 

مدرک آزمون GRE برای تحصیل در چه کشورهایی لازم است؟

همان طور که عرض شد آزمون جی آر ئی برای ورود به مقطع کارشناسی در هیچ کشوری کاربرد ندارد. بلکه اگر به تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و تحصیل در همین مقاطع درکشور آمریکا قصد دریافت پذیرش دارید باید خود را برای شرکت در آزمون جی آر ئی آماده کنید. در حقیقت دانشگاه های کشور آمریکا و کانادا (دانشگاه های آمریکای شمالی) برای دادن پذیرش مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی، علاوه بر مدرک زبان معمول که تافل یا آیلتس است، اخذ نمره بالا در آزمون GRE را نیز الزامی می دانند. برخی دانشگاه های انگلستان نیز مدرک جی آر ئی را برای پذیرش تحصیلات تکمیلی از داوطلبان درخواست می کنند.

 

انواع سطوح آزمون GRE

آزمون جی آر ای به طور کلی در دو سطح عمومی یا General و تخصصی یا Subject برگزار می شود که برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با کلیت این آزمون، در ادامه به معرفی هر یک از سطوح آزمون می پردازیم.

 

آزمون GRE Subject:

این نوع آزمون سوالاتی از دروس تخصصی رشته های فیزیک، شیمی، ریاضیات، زیست شناسی، روان شناسی و ادبیات انگلیسی تشکیل شده و داوطلبان این رشته ها در این آزمون فرصت خوبی برای بالا بردن نمره خود و شانس اخذ پذیرش تحصیلی دارند.

 

آزمون GRE General:

چیزی که به عنوان آزمون جی آر ای مرسوم می شناسیم این نوع از آزمون جی آر ئی است.

 

ساختار و بخش های مختلف آزمون جی آر ئی

ابتدا لازم است عرض کنیم که آزمون جی آر ای به شدت زمان بر و خسته کننده می باشد و کل فرآیند شرکت در این آزمون بیش از 4 ساعت زمان می برد. شرکت در آزمون، تایید هویت، شرکت در نظر سنجی و همچنین انتخاب دانشگاه ها برای گزارش نمره (هر داوطلب می تواند حداکثر نام 4 دانشگاه را ذکر کند)  مجموعا این 4 ساعت زمان ذکر شده را در بر می گیرند. داوطلب آزمون GRE با سه قسمت در آزمون مواجه خواهد شد که عبارتند از :

 

بخش تحلیلی یا Analytical Writing Assessment:

در ابتدا داوطلب باید این بخش آزمون را پشت سر بگذارد که در آن باید دو Writing مختلف نوشته و در آن ها به تحلیل های منطقی بپردازد. برای نوشتن هر رایتینگ 30 دقیقه زمان مجاز تعیین شده است. این بخش با رایتینگ آزمون آیلتس کاملا متفاوت است. نمره این بخش از 6 محاسبه شده و نمره حدود 3.8 برای پذیرش مقطع دکتری مناسب است.

 

بخش درک زبان یا درک واژگان یا Verbal Reasoning:

در این قسمت دانشجویان داوطلب باید توانایی تحلیل زبانی خود را در معرض آزمایش قرار دهند. در حقیقت در این قسمت دایره لغات دانشجو می تواند برگ برنده وی برای موفقیت باشد. سوالاتی با جای خالی تحت عناوین Text Completion و Sentence Equivalence و همچنین بخش درک مطلب یا همان Reading Comprehension در این بخش به صورت 2 مجموعه سوال 20 تایی با 30 دقیقه زمان مجاز برای هر کدام از مجموعه ها قرار داده شده اند. نمره این بخش بین 130 تا 170 محاسبه شده و نمره حدود 120 برای مقطع دکتری مناسب می باشد.

 

بخش کمی یا Quantitative Reasoning:

در این بخش توانایی تحلیل ریاضی یا کمی فرد داوطلب مورد سنجش قرار می گیرد. در این بخش سوالات زیاد پیچیده و دشوار نیست. اما هدف ارزیابی توانایی زبانی و منطقی فرد و انعطاف پذیری وی در مواجهه با سوالات ریاضی است. در این بخش سوالاتی در موضوعات آمار و احتمالات، جبر، هندسه و سایر سرفضل های مربوط به ریاضیات مطرح می شود. دو مجموعه سوال 20 تایی در این بخش ارائه می شود که زمان پاسخگویی به هر یک از این مجموعه سوالات 35 دقیقه است. نمره این بخش نیز بین 130 تا 170 محاسبه شده و کسب نمره حدود 120 برای اخذ پذیرش مقطع دکتری مناسب می باشد.

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی و ویزا و اقامت کلیه کشورهای انگلیسی زبان و غیر انگلیسی زبان و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

 

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

 

  • آزمون GRE چیست؟
  • مدرک جی آر ای در چه کشورهایی به کار می آید؟
  • آزمون زبان انگلیسی GRE



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top