info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

آزمون آلس چیست؟

در حقیقت برای اکثر مردم به جز علاقه مندان ادامه تحصیل در ترکیه آزمون ALES کاملا ناشناخته و نا آشنا می باشد و حتی ممکن است ندانند که آزمون آلس چیست؟ اما افرادی که قصد تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های کشور ترکیه را دارند قطعا به خوبی با آزمون ALES آشنایی داشته و خود را برای شرکت در این آزمون آماده نموده اند. شرایط تحصیل در ترکیه در کلیه مقاطع تحصیلی اینقدر جذاب است که بسیاری از فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد کشورمان به منظور ادامه تحصیل در ترکیه به فکر آماده سازی خود برای شرکت در آزمون آلس زبان ترکی استانبولی بیفتند.



آزمون ALES

در حقیقت واژه آزمون ALES مخفف عبارت Akademik personel ve Lisansüstü Eğitim Sınavı می باشد که به معنای امتحان یا آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی در زبان ترکی استانبولی می باشد و دانشجویان برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های ترکیه باید این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند. موسسه متولی برگزاری آزمون آلس، مرکز گزینش و جابجایی دانشجوی کشور ترکیه ÖSYM می باشد.

برخی دانشگاه های ترکیه برای پذیرش دانشجو در مقاطع بالاتر از لیسانس آزمون آلس را برگزار می کنند و برخی دیگر نیز آزمون های جایگزین را برای این منظور در نظر می گیرند.

همچنین برای ورود به دانشگاه های ترکیه به عنوان استاد، استادیار، یا هر گونه عضو هیات علمی نیز، فرد باید مدرک آزمون آلس را دارا باشد. آزمون ALES به طور معمول سالی دو مرتبه در ماه های مارچ و نوامبر میلادی برگزار می شود و داوطلبان تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه و همچنین متقاضیان پذیرش دکتری در این کشور در آن شرکت می نمایند. ابتدا این آزمون فقط در کشور ترکیه برگزارمی شد. اما امروزه در بسیاری از کشورها از جمله کشور خودمان هم توسط سفارت ترکیه برگزار می گردد.

 

مدت زمان آزمون ALES

مجموعا مدت زمان آزمون آلس 180 دقیقه می باشد. اما بسیاری نمی دانند مواد برگزاری آزمون آلس چیست؟ در حقیقت آزمون آلس زبان ترکی، در دو بخش برگزار می شود که بخش اول شامل ریاضیات و بخش دوم شامل سوالات مربوط به زبان می باشد. هر یک از این دو بخش نیز شامل دو بخش مجزا با 50 سوال می باشند. بدین ترتیب در 180 دقیقه وقت مجاز برای آزمون داوطلب باید به 200 سوال پاسخ بدهد.

برای پذیرش در رشته های مهندسی باید حداقل از بخش ریاضی نمره 50 اخذ شده باشد و برای رشته های غیر مهندسی علاوه بر بخش ریاضی باید بخش مربوط به زبان نیز پاسخ داده شده و در مجموع نمره حداقل 50 کسب شده باشد. البته واضح است که این حداقل لازم بوده و قطعا فردی که نمره بالاتری کسب نماید شانس بیشتری برای قبولی خواهد داشت.

برخی دانشگاه ها برای برخی رشته ها حداقل خاصی از نمره آزمون آلس را می طلبند. به عنوان مثال در اکثر دانشگاه های معتبر ترکیه، برای رشته های مهندسی مانند عمران، معماری و ... حداقل نمره 55 در بخش ریاضی آزمون آلس برای پذیرش در نظر گرفته شده است. اما برای قبولی در همین رشته ها در دانشگاه خاور میانه حداقل نمره 70 در نظر گرفته شده است.

در رشته های علوم انسانی داوطلبان بیشتر به بخش مربوط به زبان باید توجه کنند زیرا ضریب این بخش برای آن ها بیش از بخش ریاضی است.

سوالات این آزمون طوری طراحی شده که فارغ التحصیلان همه رشته ها بتوانند به آن ها پاسخ دهند و در حقیقت سنجش معلومات تخصصی هیچ رشته ای در آن وجود ندارد.

نکته مهم دیگر در مورد آزمون آلس وجود نمره منفی در این آزمون است، بدین ترتیب که هر 4 پاسخ اشتباه یک پاسخ صحیح را از بین می برد.

 

مدت اعتبار مدرک آزمون آلس

یکی از سوالات متداول متقاضیان شرکت در این آزمون، مدت اعتبار مدرک آزمون آلس است. مدت اعتبار مدرک اخذ شده از شرکت در آزمون ALES، از روز صدور مدرک، به مدت 3 سال می باشد.

 

در انتها لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های مختلف در دانشگاه های ترکیه و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

 

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

 

  • آزمون آلس چیست؟
  • آزمون آلس زبان ترکی استانبولی
  • آزمون ALES



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top