info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

فوق دکتری چیست؟

سلسله مراتب تحصیلات دانشگاهی تقریبا برای اکثر مردم شناخته شده است و به ترتیب شامل دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. اما وقتی اسم دوره فوق دکتری یا پسا دکتری می آید شاید خیلی ها ندانند که دوره فوق دکتری چیست؟ از این رو لازم دیدیم به معرفی دوره فوق دکتری یا پسا دکتری بپردازیم.به ویژه اینکه بسیاری از افراد دارنده مدرک دکتری همه ساله برای تحصیل فوق دکتری در خارج از کشور به کشورهای مختلفی به ویژه آمریکا و کانادا نقل مکان می کنند و آشنایی با این مفهوم خالی از لطف نمی باشد.



معرفی دوره های پست داک یا Postdoc

به طور کلی در راستای معرفی دوره های پست داک یا Postdoc که معادل فارسی آن دوره فوق دکترا یا پسا دکترا می باشد، باید عرض کرد که این دوره های پژوهشی برای تربیت پژوهشگران حرفه ای در مراکز تحقیقاتی که زیر مجموعه دانشگاه های معتبر فعالیت می کنند برگزار شده و به طور معمول به عنوان دوره گذر به مرتبه هیات علمی شناخته می شود. در دوره پست داک، به طور معمول هر فرد پژوهشگر به صورت جداگانه روی یک موضوع به تحقیق می پردازد. اما یک استاد راهنما را نیز در کنار خود دارد. به دوره های فوق دکترا یا پسا دکترا در زبان انگلیسی Postdoctoral Research گفته می شود که آن را برای سادگی بیان، به اختصار به صورت Postdoc با پست داک بیان می کنند.

نظام آموزشی کشورهای مختلف از نظر تحصیل دوره های پسا دکتری متفاوت هستند. به عنوان مثال در روسیه و انگلیس سطوح تحصیلی بالاتر از دکتری در دانشگاه ها وجود دارد. اما در اکثر کشورها این گونه نیست و گذراندن دوره های تحقیقاتی پسا دکترا بیشتر به عنوان سابقه تحقیقاتی در رزومه افراد ثبت می شود. در کشور خودمان نیز در سال های اخیر برخی از دانشگاه ها دوره های تحقیقاتی پسا دکتری ارائه می دهند.

 

تحصیل فوق دکترا در خارج از کشور

به طور معمول فرد محقق در حال گذراندن دوره تحقیقاتی فوق دکتری یا پست داک، با یک قرارداد رسمی مورد حمایت مالی قرار گرفته و علاوه بر به دست آوردن سابقه تحقیقاتی ارزشمند، درآمدی ماهانه نیز خواهد داشت. قرارداد منعقد شده معمولا بدین صورت است که پژوهشگر مورد نظر به مدت 1 تا 3 سال به عنوان عضوی از یک گروه پژوهشی استخدام می شود و در این دوره بیشتر با استاد میزبان که مرتبه ای در حد دانشیار یا استاد دارد در ارتباط است. اولین شرط پذیرش پسادکتری در دانشگاه ها این است که استاد میزبان موفق شود هزینه استخدام محققین را از طریق قراردادهایی مانند ارتباط با صنایع، حمایت های بنیاد نخبگان و حتی منابع شخصی تامین نماید. لازم به ذکر است پژوهشگر به صورت مستقیم به استخدام دانشگاه مربوطه در نمی آید.

برای مشتاقان تحصیل فوق دکتری در خارج از کشور، برخی کشورها فرصت های تحقیقاتی مناسب تری در نظر می گیرند. به عنوان مثال تحصیل پست دکتری در آمریکا، کانادا و اروپا بیشترین متقاضیان را به خود اختصاص می دهد. برای اخذ پذیرش پسا دکتری باید از اساتید راهنما توصیه نامه گرففته و مقالات چاپ شده ISI هر چه بیشتر و بهتری ارائه نمود. در پایان دوره به پژوهشگر یک گواهی گذراندن دوره پسا دکتری اعطا می شود که یک مدرک تحصیلی نیست و بیشتر به عنوان یک گواهی اثبات توان پژوهشی به شمار می رود.

 

 

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی دوره های پست دکتری یا فوق دکترای رشته های مختلف و دانشگاه های مختلف و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

 

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • فوق دکتری چیست؟
  • معرفی دوره های پست داک یا Postdoc
  • تحصیل فوق دکترا در خارج از کشور



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top