info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

تحصیل در آفریقای جنوبی

کشور آفریقای جنوبی که یکی از زیباترین مقاصد توریستی به شمار می آید در جنوبی ترین نقطه قاره آفریقا قرار دارد و بخشی از آن توسط اقیانوس اطلس و هند محاصره شده است. آفریقای جنوبی سه پایتخت مجزا برای قوه های مجریه، قضاییه و مقننه به ترتیب در شهرهای پرتوریا، بلومفونتن، کیپ تاون در نظر گرفته است و از شهر های مهم دیگر آن می توان به ژوهانسبورگ و دوربان اشاره نمود. در این کشور که ملت آن مشهور به ملت رنگین کمان است، ۱۱ زبان وجود دارد که‌ ۹ زبان آن ریشه آفریقایی داشته و دو زبان دیگر انگلیسی و آفریکانس است که ریشه در زبان هلندی دارد. بر این اساس در صورتی که تا حدودی به زبان انگلیسی آشنا باشید برای برقراری ارتباط در این کشور با مشکل مواجه نخواهید شد. شاید بتوان گفت یکی از دلایلی که افراد زیادی را ترغیب به تحصیل در آفریقای جنوبی می نماید،‌ امکان گویش به زبان انگلیسی در این کشور آفریقایی می باشد.



 

آفریقای جنوبی برخلاف تصور بسیاری از مردم از کشورهای قاره آفریقا، از نظام آموزشی عالی با استانداردهای قابل قبول برخوردارست و هر ساله بر سطح کیفیت آموزشی و سطح علمی دانشگاه هایش افزوده می شود و برخی از دانشگاه های این کشور جزء رتبه های برتر در رده بندی دانشگاه های جهان قرار دارند.

دانشگاه های دولتی در آفریقای جنوبی به سه دسته تقسیم می شوند: دانشگاه های عادی که تمرکز بیشتر بر تحصیلات آکادمیک و تئوری دارد، دانشگاه های فنی یا تکنیکون ها که بیشتر به صورت فنی و حرفه ای و کاربردی اند و در نهایت دانشگاه های جامع که ترکیبی از دو مورد بالا را ارائه می دهند. در آفریقای جنوبی علاوه بر دانشگاه های دولتی دانشگاه های خصوصی نیز وجود دارند که باید در نظر داشت هزینه این نوع دانشگاه ها مسلما نسبت به سایر دانشگاه ها بالاتر خواهد بود.

سال تحصیلی در آفریقای جنوبی متشکل از دو ترم است و آغاز ترم اول سال تحصیلی از اوایل ماه فوریه بوده و اوایل جون پایان می باید. ترم دوم از اواسط جولای آغاز و تا اواخر نوامبر ادامه خواهد داشت. در ادامه بیشتر به شرایط تحصیل در آفریقای جنوبی خواهیم پرداخت.

 

شرایط تحصیل در آفریقای جنوبی

به منظور تحصیل در مقاطع دانشگاهی در این کشور می بایست به این نکته توجه داشت که شرایط تحصیل در آفریقای جنوبی بسته به دانشگاه و مقطع متفاوت می باشد. اما آنچه که برای تمامی دانشگاه ها صدق می کند ضرورت داشتن ۱۲ سال تحصیلات قبل از ورود به مقطع لیسانس است. همچنین برای ورود به برخی رشته ها از جمله رشته های پزشکی شرکت در آزمون(National Benchmark Test)   NBT که چندین بار در سال برگزار می شود ضروری می باشد. این آزمون متشکل از سه آزمون چند گزینه ای بوده که برای سنجش سطح سواد علمی و ریاضی متقاضیانِ ورود به سال اول تحصیلات دانشگاهی گرفته می شود. نتیجه این آزمون ها برای دانشگاه های متفاوت قابل استفاده است.

از شروط دیگر ورود در برخی از دانشگاه ها و رشته ها برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل در آفریقای جنوبی، ارائه مدارک تحصیلی ارزشیابی شده می باشد و به دلیل زمان بر بودن پروسه ارزشیابی، بهتر است متقاضیان قبل از ارائه هر درخواستِ پذیرش نسبت به این امر اقدام نمایند. لازم به ذکر است برخی از دانشگاه ها برای ارائه این ارزشیابی مهلتی را تعیین کرده و یا اینکه خودِ دانشگاه شخصا فرآیند ارزشیابی را پیگیری می نماید. البته دانشگاه هایی نیز هستند که پذیرش را بدون داشتن این مدرک صادر می نمایند.

یکی دیگر از شروط اخذ پذیرش در این مقاطع داشتن دانش زبان انگلیسی است که می تواند به صورت ارائه مدرک آیلتس یا تافل باشد. برخی از دانشگاه  پذیرش مشروط به ارائه نمره زبان داده و بعدا ورود به آن کشور آزمون تعیین سطح زبان را برگزار می کنند که در صورت واجد شرایط بودن وارد دوره اصلی خواهید شد. در غیر اینصورت می بایست در دوره های زبان شرکت نموده و سطح زبان خود را به آنچه که مورد نظر دانشگاه بوده برسانید. در نظر داشته باشید نمره زبان درخواستی دانشگاه ها بر حسب سطح دانشگاه و نظر آن ها متفاوت است. برای مثال شرط اخذ پذیرش از برخی دانشگاه ها حتی در مقطع لیسانس داشتن نمره آیلتس ۷ و در برخی دیگر نمره ۶ نیز قابل قبول است.

تحصیل در آفریقای جنوبی در دوره لیسانس سه سال زمان خواهد برد و در صورتی که دانشجو بخواهد می تواند دروس تکمیلی را بگذراند که در پایان سال چهارم به وی مدرک  Honor’s degreeاعطا خواهد شد. محتوای دروس این دوره در راستای دوره لیسانس بوده و جزء تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته می شود.

ممکن است تحصیل در آفریقای جنوبی در مقطع فوق لیسانس بسته به نوع آن ۱ الی ۲ سال طول کشیده و بنا به نوع رشته که تنوع بسیاری در این مقطع دارد آموزش ها می تواند به صورت تئوری و عملی ارائه شوند. مقطع کارشناسی ارشد در آفریقای جنوبی می تواند صرفا به صورت پژوهشی باشد و هیچ واحدی در آن گذرانده نشود که در اینصورت در ابتدای امر نیاز به یافتن استاد راهنما خواهد بود.

اصولا پذیرش در مقطع لیسانس و فوق لیسانس بسته به نوع رشته و دانشگاه ارائه دهنده برای ترم های اول و دوم امکان پذیر خواهد بود. با این تفاوت که میزان رشته های ارائه شده در ترم دوم کمتر است. معمولا درخواست برای پذیرش در ترم اول از اوایل آوریل آغاز و تا اواخر جولای و یا سپتامبر ادامه دارد.

در صورت تمایل به تحصیل در مقطع دکتری در آفریقای جنوبی می بایست متقاضی دارای رزومه آکادمیک قوی بوده و از دانش زبان خوبی برخوردار باشد. طول دوره دکترا به صورت تمام وقت در آفریقای جنوبی 3 الی 5 سال بوده و به صورت پژوهشی و ارائه تز و تحت نظر استاد راهنماست. برای اخذ پذیرش در این مقطع بهتر است دانشجو قبل از ارائه درخواست پذیرش رسمی، استاد راهنمای خود را بر اساس موضوع تز مدنظر خود پیدا نموده و بعد از آن درخواست نهایی خود را به دانشگاه ارائه دهد. زمان اقدام برای دوره دکتری بسته به دانشگاه ها متفاوت می باشد. برای برخی امکان اقدام در طول سال وجود داشته و برخی دیگر تا ماه سپتامبر و اکتبر مهلت ارائه درخواست دارند.

در خصوص شهریه تحصیل در آفریقای جنوبی باید اظهار داشت که شهریه های تحصیل در آفریقای جنوبی بنا به نوع دانشگاه ها،‌ مقطع و رشته تحصیلی متفاوت بوده و گاها برای درخواست پذیرش در دانشگاه های آفریقای جنوبی می بایست هزینه ای را جهت تشکیل پرونده و بررسی درخواست پذیرش آن پرداخت نمود. هزینه های نهایی اکثر دانشگاه ها بر اساس تعداد واحد ها محاسبه می شوند و البته برای دانشجویان بین الملل مبالغ پیش پرداخت ثابتی نیز وجود دارد که می بایست علاوه بر هزینه دروس انتخابی آن را پرداخت نمایند. اما به صورت کلی شهریه ها در مقاطع لیسانس معمولا بین ۵۰۰۰۰  تا ۷۰۰۰۰رند (3400دلار تا 4800 دلار) و در مقاطع ارشد بین ۲۵۰۰۰  تا۷۰۰۰۰ رند (1800دلار تا 4800 دلار) اعلام شده اند. لازم به ذکر است تحصیلات تکمیلی خاص برای رشته هایی مانند MBA که در مدارس بیزنس ارائه می شوند هزینه هایی بالاتر برای مثال ۴۱۰۰۰ رند ( ۲۹۰۰۰ دلار)  خواهند داشت. در نهایت هزینه تحصیل در مقاطع دکترا می تواند بین ۱۵۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ رند (۱۰۲۵ دلار تا ۳۴۰۰ دلار) باشد.

هر چند که هزینه زندگی در آفریقای جنوبی در مقایسه با کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا پایین تر است اما باید به این نکته نیز توجه داشت که هزینه های زندگی در شهرهای بزرگ و مرکزی آفریقای جنوبی به نسبت باقی شهرها بیشتر است. به طور میانگین هزینه ماهانه با در نظر گرفتن هزینه مسکن، غذا، رفت و آمد و هزینه های جانبی دیگر معادل 8،500 رند (590 دلار) محاسبه شده است.

به منظور برخوررداری از بورس های متفاوتی که از طریق خود دانشگاه و نیز سازمان ها ارائه می شود، می بایست رزومه قوی داشته و معمولا پروسه دریافت‌ آن رقابتی است.

 

تحصیل رایگان در آفریقای جنوبی

خدمات تحصیلی در کشور آفریقای جنوبی هزینه هایی را به دنبال خواهد داشت. هر چند که تحصیل رایگان در آفریقای جنوبی وجود ندارد با این حال شهریه ها و مخارج جانبی بسیاری از مراکز آموزشی در مقایسه با برخی کشورها قابل قبول تر است.

 

دانشگاه های آفریقای جنوبی

از دلایل اقبال جوانان سراسر دنیا به تحصیل در دانشگاه های آفریقای جنوبی، اعتبار بین المللی آن هاست. در جدول زیر می توانید ملاحظه فرمایید که دانشگاه های آفریقای جنوبی حضور پر رنگی در بین 1000 رتبه برتر دانشگاه های دنیا بر اساس اعلام موسسه QS در سال 2019 دارند:

 

رتبه داخلی

نام دانشگاه

نام دانشگاه به فارسی

رتبه جهانی

1

University of Cape Town

دانشگاه کیپ تاون

198

2

University of the Witwatersrand

دانشگاه ویتواترزلند

400

3

Stellenbosch University

دانشگاه استلنبوش

427

4

University of Johannesbourg

دانشگاه ژوهانسبورگ

501-510

5

University of Pretoria

دانشگاه پرتوریا

551-560

6

Rhodes University

دانشگاه رودز

801-1000

7

University of Kwazulu Natal

دانشگاه کوازولوناتال

801-1000

8

University of the Western Cape

دانشگاه وسترن کیپ

801-1000

 

 

تحصیل مهندسی در آفریقای جنوبی

در صورتی که تمایل به تحصیل مهندسی در آفریقای جنوبی را داشته باشید، با توجه به اینکه دانشگاه های آفریقای جنوبی از نظام و سطح آموزشی قابل قبولی برخوردار هستند و نیز از آنجا که طیف وسیعی از رشته های مهندسی از جمله مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر،‌ مهندسی عمران و ...را در دانشگاه های این کشور آموزش داده می شود،‌ انتخاب یکی از دانشگاه های این کشور می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

 

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در آفریقای جنوبی

گروه الف (ممتاز)

دانشگاه رودز

Rhodes University

دانشگاه استلنبوش

Stellenbosch University

دانشگاه کیپ تاون

University of Cape Town

دانشگاه ژوهانسبورگ

University of Johannesbourg

دانشگاه کوازولوناتال

University of Kwazulu Natal

دانشگاه پرتوریا

University of Pretoria

دانشگاه وسترن کیپ

University of the Western Cape

دانشگاه ویتواترزلند

University of the Witwatersrand

گروه ب (خوب)

دانشگاه نلسون ماندلا

Nelson Mandela Metropolitan University 

دانشگاه فورت هر

University of Fort Hare

دانشگاه فری استیت

University of Free State

دانشگاه آفریقای جنوبی

University of South Africa

دانشگاه زولولند

University of Zululand

گروه ج (متوسط) ( صرفا تا مقطع کارشناسی مورد تایید و قابل ارزشیابی است)

دانشگاه فنی کیپ پنینسولا

Cape Peninsula University of Technology

دانشگاه فنی مرکزی

Central University of Technology 

دانشگاه فنی دوربان

Durban University of Technology

دانشگاه تکنولوژی منگوسوثو

Mangosuthu University of Technology

دانشگاه موناش آفریقای جنوبی

Monash University South Africa

دانشگاه نورث وست

North West University

دانشگاه تکنولوژی تش وین

Tshwane University of Technology 

دانشگاه فناوری وال

Vaal University of Technology

دانشگاه والتر سیسولو

Walter Sisulu University

دانشگاه لیمپوپو

University of Limpopo

دانشگاه وندا

University of Venda

 

 

تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی

رشته پزشکی همواره در لیست انتخاب رشته های برترتحصیلی بسیاری از دانشجویان قرار گرفته است. هرساله درخواست های زیادی برای تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی صورت می گیرد که می توان یکی از دلایل آن را بالا بودن کیقیت آموزشی و هم چنین پایین بودن هزینه ها در مقایسه با بسیاری از کشورها دانست. برای تحصیل در پزشکی، متقاضی درخواست خود را برای لیسانس پزشکی و جراحی (MB.ChB) ارائه می دهد. از معیارهای اقدام برای تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی داشتن نمرات عالی در سه درس ریاضی، فیزیک و زیست و همچنین شرکت در آزمون NBT و موفقیت در آن می باشد. تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی ۶ سال  بوده که دوره اول با گذراندن دروس پایه مانند یادگیری دروس علوم طبیعی (شیمی، فزیک و زیست)، روانشناسی، آناتومی، ایمن شناسی و ... سپری خواهد شد. دوره دوم که از سال دوم و تا پایان ترم اول سال پنجم است شامل دروس نظری و عملی ساختار بدن و بیماری هاست. دوره سوم شامل دوره کارآموزیست که در سه ترم آخر و تماما بصورت عملی و در محیط های بیمارستانی صورت می گیرد، بعد از گذراندن این دوره ها موفق به اخذ مدرک پزشکی خواهید شد.

در صورتی که نمرات قابل قبولی در دوره دبیرستان نداشته باشید و پذیرش شما در رشته پزشکی با مشکل مواجه شد می توانید در ابتدا برای یکی از رشته های نزدیک به پزشکی پذیرش گرفته و بعد از حداقل یکسال تحصیل در آن تفییر رشته و انتقال واحد را انجام دهید. البته اقدام از این طریق نیز خود منوط به داشتن نمرات قابل قبول در رشته پذیرش شده اولیه است.

 

تحصیل دندانپزشکی در آفریقای جنوبی

برای تحصیل دندانپزشکی در آفریقای جنوبی همانند تحصیل در رشته پزشکی می بایست در آزمون بنچمارک شرکت نمود. طول این دوره ۵ ساله و تمام وقت به همراه یک سال دوره خدمات اجتماعی است. در سال های اول تا سوم دروس مرتبط با علوم دندان، حقوق سلامت، اخلاق زیستی و ... آموزش داده می شود. سال های چهارم و پنجم در محیطی های درمانی و به صورت عملی خواهد بود. با گذراندن این دوره در دانشگاه، فارغ التحصیلان می توانند دربیمارستان ها و مراکز خصوص و دولتی مشغول به کار شوند.

 

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در آفریقای جنوبی

همه ساله وزارت بهداشت همانند وزارت علوم لیست دانشگاه های مورد تایید خود را انتشار می دهد. فهرست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در آفریقای جنوبی همه ساله مورد بازنگری قرار می گیرد و دچار تغییرات می شود. از این رو باید همواره برای انتخاب دانشگاه برای تحصیل رشته های علوم پزشکی به سایت این وزارتخانه مراجعه کرده و به روز ترین لیست را ملاحظه کرد. . فهرست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در آفریقای جنوبی برای سال تحصیلی 2019 2020 به شرح ذیل می باشد:

دانشگاه کیپ تاون

University of Cape Town

دانشگاه ویتواتزرند

University of the Witwatersrand

دانشگاه استلنبوش

Stellenbosch University

دانشگاه کوازولوناتال

University of Kwazulu-Natal

دانشگاه پرتوریا

University of Pretoria

 

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های مختلف به ویژه علوم پزشکی و مهندسی در دانشگاه های آفریقای جنوبی و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • تحصیل در آفریقای جنوبی
  • دانشگاه های آفریقای جنوبی
  • تحصیل پزشکی در آفریقای جنوبی



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top