info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

دانشگاه بیلکنت آنکارا

دانشگاه بیلکنت یا Bilkent üniversitesi یکی از بهترین دانشگاه های خصوصی یا غیر انتفاعی در کشور ترکیه به حساب می آید که سال هاست رتبه بین المللی مناسبی داشته و در جمع سه دانشگاه برتر ترکیه همواره نام آن دیده می شود. تاریخچه این دانشگاه به سال 1984 میلادی باز می گردد که در این سال به عنوان اولین دانشگاه خصوصی در ترکیه شروع به فعالیت نمود. توسعه آن هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی در این عمر نسبتا کوتاه به حدی بوده که امروزه حدود 1000 عضو هیات علمی از 40 کشور دنیا و بیش از 11 هزار دانشجو دارد که حدود 1000 نفر از آنان دانشجویان بین المللی می باشند. نام این دانشگاه در حقیقت مخفف عبارت Bilim Kenti است که عبارتی به زبان ترکی استانبولی بوده و به معنای شهر دانش است. شعار دانشگاه بیلکنت آنکارا به خوبی گویای اهداف عالی آن می باشد  و عبارتست از: " بیا بیلکنت، برو جهان را کشف کن".



دانشگاه بیلکنت آنکارا همکاری های علمی و توافقنامه هایی با بسیاری از برترین دانشگاه های دنیا دارد که از آن جمله می توان به دانشگاه مک گیل کانادا و دانشگاه کالیفرنیا آمریکا اشاره کرد. به همین جهت دانشجویانی از این 293 دانشگاه و موسسه که با دانشگاه بیلکنت ترکیه موافقت نامه دارند همه ساله از طریق تبادل، وارد این دانشگاه می شوند. همچنین برای دانشجویانی که قصد دارند پس از تحصیل در دانشگاه بیلکنت ترکیه، به ایران برگشته و در کشور خودمان مشغول به کار شوند نیز هیچ گونه مشکلی در زمینه ارزشیابی مدارک تحصیلی وجود ندارد. زیرا در آخرین لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم کشورمان برای سال تحصیلی 2019 2020 نام دانشگاه بیلکنت ترکیه، در میان دانشگاه های ممتاز به چشم می خورد.

دانشگاه بیلکنت آنکارا دارای 3 پردیس است که در 12 کیلومتری غرب مرکز شهر آنکارا پایتخت ترکیه واقع شده اند و روی هم 300 هکتار وسعت دارند. همچنین کتابخانه دانشگاه بیلکنت آنکارا که از سال 2017 بزرگ ترین کتابخانه کشور ترکیه به شمار می رود و کلکسیونی از کتاب های بسیار ارزنده و متنوع را در خود جای داده است و سالانه بیش از 3 میلیون دلار نیز بودجه خرید کتاب در اختیار دارد.

افراد مشهوری از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند که از این جمله می توان به مولود چاووش اوغلو سیاستمدار معروف ترکیه اشاره کرد که نماینده مجلس و وزیر چند کابینه کشور ترکیه بوده و آخرین مسئولیت وی وزارت امور خارجه می باشد. وی تحصیلات خود را در مقطع دکتری در زمینه روابط بین الملل در دانشگاه بیلکنت آنکارا انجام داده است.

 

شرایط تحصیل در دانشگاه بیلکنت ترکیه

از اصلی ترین شرایط تحصیل در دانشگاه بیلکنت ترکیه، این است که زبان آموزشی در آن انگلیسی می باشد و اکثر دوره های تحصیلی در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می گردد. این موضوع برای دانشجویان ایرانی مشتاق تحصیل در ترکیه یک مزیت بزرگ محسوب می شود که بتوانند در دانشگاه بیلکنت آنکارا یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه، تحصیل خود را به زبان انگلیسی بگذرانند.

خوابگاه دانشگاه بیلکنت آنکارا، در مجموع 4000 نفر ظرفیت دارد که در 26 مجتمع خوابگاهی پراکنده می باشد و دارای اتاق های تک نفره، دونفره و سه نفره است.از مزیت های خوابگاه های دانشگاه بیلکنت نزدیک بودن آن ها به دانشکده های این دانشگاه است. هزینه خوابگاه های دانشگاه بیلکنت بر اساس نوع اتاق می تواند از 3000 تا 32000 لیر متغیر باشد.

 

شرایط بورسیه دانشگاه بیلکنت

هزینه تحصیل در دانشگاه بیلکنت برای  دانشجویان خارجی در سال 2017 به بعد 14500 دلار است که از سال 2019 شامل 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده هم می شود. به طور معمول سالانه به 43 درصد دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه بیلکنت، بورس ترکیه اعطا می شود. شرایط بورسیه دانشگاه بیلکنت، بدین صورت است که ابتدا در مرحله اول شرایط داوطلب شامل معدل دیپلم، نمره آزمون ورودی دانشگاه و نمره آزمون بین المللی داوطلب توسط دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته و در مرحله دوم یک مصاحبه حضوری برگزار شده و در نهایت تصمیم به اعطای بورس به داوطلب گرفته می شود. شرایط بورسیه دانشگاه بیلکنت هم مانند سایر دانشگاه های ترکیه بدین صورت است که در 5 سطح، کمک هزینه های 100، 80، 60، 40 و 20 درصدی به دانشجویان متقاضی اعطا می شود که بر اساس سوابق تحصیلی و موفقیت در آزمون های ورودی میزان آن توسط دانشگاه تعیین می گردد. همچنین دانشجویان ممتاز در حین تحصیل در دانشگاه بیلکنت آنکارا کمک هزینه خوابگاه نیز دریافت می کنند.

 

رتبه دانشگاه بیلکنت آنکارا ترکیه

برای تبیین بهتر عالی بودن رتبه دانشگاه بیلکنت آنکارا ترکیه، قصد داریم، رنکینگ این دانشگاه در یک دوره زمانی 4 ساله بر اساس اعلام موسسه QS را خدمتتان عرضه نماییم. در سال 2017 میلادی رتبه دانشگاه بیلکنت آنکارا ترکیه در دنیا بین رده 411 تا 420 قرار گرفت و این دانشگاه برترین دانشگاه ترکیه شد. در سال 2018 رتبه دانشگاه بیلکنت آنکارا ترکیه بین 421 تا 430 دنیا بوده و همچنان این دانشگاه در کشور ترکیه رتبه اول را داشته است. اما در سال 2019 این دانشگاه رتبه اول خود در ترکیه را به دانشگاه کوچ واگذار کرد و رتبه دوم را در کشور ترکیه به خود اختصاص داد. همچنین رتبه دانشگاه بیلکنت آنکارا ترکیه، در دنیا در سال 2019، رتبه 448 می باشد. اما در جدیدترین اعلام موسسه QS برای سال 2020، رنکینگ دانشگاه بیلکنت آنکارا در ترکیه همچنان دوم و در دنیا بین رتبه 501 تا 510 می باشد.

رتبه این دانشگاه در زمینه های مختلف بدین صورت است که در رشته شیمی 451-500، مدیریت و علوم اجتماعی 401-450، مهندسی و فناوری 356، علوم کامپیوتر 351-400، فیزیک 301-350، مهندسی برق قدرت و الکترونیک 251-300 و مدیریت کسب و کار 251-300 می باشد.

همچنین بر اساس رتبه بندی موسسه تایمز این دانشگاه بهترین دانشگاه خاورمیانه شناخته شده است.

 

رشته های دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت آنکارا دارای 7 دانشکده، 2 مدرسه عالی و 3 مدرسه عالی شغلی و یک مرکز آموزش فنون موسیقی می باشد که این دانشکده ها و مدارس عالی، ارائه دهنده رشته های دانشگاه بیلکنت می باشند. در حال حاضر رشته های دانشگاه بیلکنت در مقطع کاردانی 6 مورد، در مقطع کارشناسی 33 مورد، در مقطع کارشناسی ارشد 58 مورد می باشد. مهم ترین و محبوب ترین رشته های دانشگاه بیلکنت به تفکیک دانشکده های ارائه دهنده عبارتند از:

- دانشکده علوم پایه: رشته های فیزیک، شیمی، ریاضیات، زیست ‌شناسی مولکولی و ژنتیک.

- دانشکده مهندسی: رشته های مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق الکترونیک و قدرت و همچنین مهندسی صنایع.

- دانشکده هنرهای زیبا: رشته های معماری داخلی و طراحی محیط، معماری شهرسازی و روستایی.

- دانشکده مدیریت: رشته مدیریت.

- دانشکده اقتصاد، علوم اداری و علوم اجتماعی: رشته های اقتصاد، علوم سیاسی و مدیریت عمومی، روابط بین ‌الملل.

- دانشکده علوم انسانی و ادبیات: رشته های فرهنگ و ادبیات آمریکایی، باستان‌ شناسی و تاریخ هنر، زبان و ادبیات انگلیسی.

- مدرسه عالی مدیریت گردشگری و هتلداری: رشته های تکنولوژی کامپیوتر و سیستم‌های اطلاع ‌رسانی، مدیریت بهره ‌برداری، مدیریت گردشگری و هتلداری.

- مدرسه عالی زبان‌ های خارجی کاربردی: رشته های بانکداری و امور مالی، سیستم‌ های علم محاسبه و همچنین مترجمی زبان های انگلیسی، فرانسه و ترکی.

دانشکده مدیریت اجرایی کسب و کار دانشگاه بیلکنت آنکارا، اولین دانشکده کسب و کار ترکیه است که مورد تایید AACSB قرار گرفته است. این مورد تایید بودن از این نظر دارای اهمیت است که فقط کمتر از 5 درصد دانشکده های کسب و کار در سراسر دنیا این اعتبار نامه را دریافت کرده اند.

 

 

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های مختلف در دانشگاه های ترکیه از جمله دانشگاه بیلکنت آنکارا و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • دانشگاه بیلکنت آنکارا
  • دانشگاه بیلکنت آنکارا ترکیه
  • دانشگاه بیلکنت ترکیه



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top