info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

انگیزه نامه تحصیلی یا SOP

هر فردی که برای تحصیل در یکی از دانشگاه های خارج از کشور اپلای می کند می بایست تمامی ملزومات گرفتن پذیرش تحصیلی و ویزای دانشجویی را برای ارائه به دانشگاه مدنظر برای تحصیل و سفارتخانه کشور مورد نظر جمع آوری و ارائه نماید. داشتن مدرک زبان، سوابق تحصیلی و ریز نمرات و مدارک اثبات تمکن مالی از این موارد به شمار می رود. اما برای تحصیل در اکثر کشورها ارائه انگیزه نامه تحصیلی یا SOP نیز از موارد الزامی به شمار می رود. تقریبا برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری در تمامی کشورها داوطلبان می بایست انگیزه نامه تحصیلی یا SOP را به دانشگاه مربوطه ارائه دهند. در بسیاری از کشورها برای اخذ پذیرش مقطع کارشناسی ارشد نیز لازم است که انگیزه نامه تحصیلی یا اس او پی به دانشگاه مورد نظر ارائه شود. اما برخی از کشورها در مرحله بعد از پذیرش تحصیلی یعنی مرحله اخذ ویزای دانشجویی نیز انگیزه نامه تحصیلی یا اس او پی را از متقاضیان طلب می کنند و متقاضی می بایست اس او پی خود را به سفارتخانه کشور مورد نظر جهت اخذ ویزای دانشجویی ارائه نماید. در این مطلب قصد داریم به تفصیل به معرفی انگیزه نامه تحصیلی یا SOP و چگونگی نوشتن آن بپردازیم. با ما همراه باشید



انگیزه نامه تحصیلی چیست؟

همان طور که پیش تر ذکر کردیم انگیزه نامه تحصیلی یکی از موارد مهم در اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای دانشجویی است و اکثر افراد برای نوشتن آن دچار استرس و سردرگمی فراوان می شوند و آشنایی با ساختار مناسب نوشتن اس او پی می تواند راهنمای درستی برای این افراد در نگارش انگیزه نامه به حساب آید. به همین جهت قصد داریم از پایه به توضیح این مبحث بپردازیم که انگیزه نامه تحصیلی چیست؟ در حقیقت SOP یا اس او پی که به معنای انگیزه نامه می باشد، مخفف عبارت انگلیسی Statement of Purpose است. البته بعضا آن را با نام های دیگری چون Motivation Letter و Statement of Intent و Cover Letter و Letter of intent نیز خطاب می کنند. ارائه یک انگیزه نامه تحصیلی مناسب می تواند کلید موفقیت در پروسه اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای دانشجویی به حساب آید. در حقیقت کمیته بررسی در دانشگاه مدنظر و سفارت کشور مورد نظر، معتقدند که سوابق تحصیلی فقط گذشته فرد را نشان می دهد و این انگیزه نامه است که شرایط آینده فرد را برای آنان تبیین می کند.

 

چگونه اس او پی بنویسیم؟

برای اینکه بتوانی یک انگیزه نامه قانع کننده ارائه داد لازم است ابتدا بیاموزیم که چگونه اس او پی بنویسیم؟ اولین موردی که در نوشتن اس او پی باید دقت شود این است که باید به خوبی شرح دهید که چرا این رشته را برای تحصیل انتخاب کرده اید و چه آینده ای در این رشته برای خود متصور هستید. همچنین باید شرح دهید چرا دانشگاه و کشور مورد نظر را برای تحصیل خود برگزیده اید. باید به خوبی دلایل قانع کننده ای برای این سوالات داشته باشید و آن را با نگارشی مناسب و جذاب آماده نمایید. از این رو تسلط مناسب به زبان انگلیسی برای نگارش اس او پی بسیار لازم است. همچنین باید در نظر داشت که زبان نگارش اس او پی باید به زبان دوره تحصیلی مورد نظر باشد. به عنوان مثال اگر قرار است در دانشگاهی در آلمان به زبان انگلیسی تحصیل صورت گیرد، اس او پی ارائه شده باید به زبان انگلیسی باشد. اما اگر دوره تحصیلی به زبان آلمانی باشد، باید انگیزه نامه تحصیلی به این زبان نوشته و ارائه گردد. همچنین باید حتما در متن انگیزه نامه تحصیلی یا SOP به خوبی به معرفی نقاط قوت خود پرداخته و خود را فردی لایق تحصیل در دانشگاه و کشور مورد نظر نشان دهیم.

در نگارش اس او پی لازم است که در مورد گذشته و مدارج تحصیلی و تجریبات کاری خود شرحی مختصر داده و هم همچنین مسیر پیش روی خود در آینده را به خوبی شرح دهیم. در حقیقت کمیته تصمیم گیری با مطالعه انگیزه نامه تحصیلی یا SOP، می تواند درک بهتری از شرایط موجود فرد داوطلب به دست آورده و از علایق و انگیزه های وی برای آینده نیز اطلاعات جامعی کسب نمایند.

 

ساختار نگارش SOP

از ابتدای متن انگیزه نامه تحصیلی یا SOP لازم است نوشتاری گیرا و جذاب را ارائه دهیم تا فرد خواننده را جذب متن خود نماییم. سخنان الهام بخش و ضرب المثل ها می توانند به گیرایی مطلب کمک نمایند.

ساختار نگارش SOP به صورت صحیح بدین گونه است که توجه اعضای کمیته بررسی به سمت سابقه تحصیلی فرد معطوف گردد و آنان بتوانند این موضوع را دریابند که فرد مورد نظر در ادامه تحصیلات خود نیز فردی شایسته و موفق خواهد بود. در این راستا لازم است که دانشجو موفقیت ها و رتبه های علمی خود را هم حتما ذکر نماید. تجربیات کاری و تحقیقاتی و کارآموزی ها و ... نیز می توانند اس او پی را برای تیم بررسی کننده جذاب تر نمایند.

از دیگر مواردی که در ساختار نگارش SOP قرار دارد، تبیین دلایل انتخاب کشور مورد نظر و همچنین دانشگاه مورد نظر برای ادامه تحصیل است. در پایان نیز باید یک بخش نتیجه گیری قرار گیرد که در آن بنا بر اطلاعات د مطالب ارائه شده قبلی در چند سطر تبیین شود که فرد متقاضی برای تحصیل در رشته و دانشگاه و کشور مورد نظر مناسب است . شایستگی کافی برای تحصیل در آن دانشگاه و کشور را داراست.

در ساختار نگارش SOP بهتر است که پاراگراف اول از یک یا دو جمله تشکیل شود و مختصری به توضیح سوابق تحصیلی و شخصی داوطلب و علایق و اهداف آینده وی اشاره کند. در پاراگراف دوم سوابق تحصیلی و مدارج و موفقیت های علمی و موارد این چنین باید ذکر شود. در پاراگراف سوم باید اهداف حرفه ای و آینده ای که فرد برای خود ترسیم می کند باید تبیین گردد. در پاراگراف چهارم باید با ارجاع به پاراگراف های 2 و 3 به تیم بررسی کننده اثبات گردد که فرد متقاضی شایستگی کافی برای تحصیل در رشته، دانشگاه و کشور مورد نظر را دارد.

می بایست نکاتی هم در نگارش SOP رعایت گردد که عبارتند از: ارتباط مناسب بین پاراگراف ها، استفاده از افعال مثبت، مختصر بودن و عدم کسل کنندگی، نگارش با اعتماد به نفس کافی، و رعایت نکات گرامری.

حال به عنوان مثال به برخی شرایط نوشتن انگیزه نامه تحصیلی یا SOP برای تحصیل در دو کشور آلمان و کانادا اشاره می نماییم:

 

انگیزه نامه تحصیلی برای آلمان

برای تحصیل در آلمان در مقاطع تحصیلات تکمیلی می بایست انگیزه نامه تحصیلی یا SOP برای اخذ پذیرش به دانشگاه ارسال کرد که همان طور که پیش تر ذکر شد، زبان نگارش آن باید همان زبان دوره تحصیلی انتخابی باشد. اما برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان نیز باید حتما انگیزه نامه تحصیلی یا SOP به سفارت آلمان ارائه داد. در این انگیزه نامه تحصیلی برای آلمان باید حتما به خوبی ذکر کنید که به چه عللی آلمان برای شما از کشورهای دیگر متمایز است و آن را برای تحصیل برگزیده اید و چرا دانشگاه موردنظرتان در آلمان را در میان سایر دانشگاه ها برگزیده اید و چرا دوره و برنامه تحصیلی مدنظرتان را انتخاب نموده اید. در نهایت هم باید درج کنید که اهداف و برنامه هایی که برای آینده خود پس از فارغ التحصیلی خواهید داشت چیست و چگونه می تواند برنامه های آینده شما برای کشور آلمان مثمر ثمر واقع گردد.

 

انگیزه نامه تحصیلی برای کانادا

برای اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای دانشجویی کانادا می بایست حتما انگیزه نامه تحصیلی یا SOP ارائه نمود. طبیعتا کانادا یکی از جذاب ترین مقاصد تحصیلی در دنیا به حساب می آید و همه ساله عده زیادی برای تحصیل در کانادا اپلای می کنند. از این رو همه ساله کمیته بررسی درخواست ها در دانشگاه ها برای اعطای پذیرش و در سفارتخانه ها برای اعطای ویزای دانشجویی، با تعداد زیادی انگیزه نامه تحصیلی برای کانادا مواجه می شوند. تجربه نشان داده برای موفقیت انگیزه نامه تحصیلی برای کانادا بهتر است که اس او پی با رعایت این نکات نگارش شود: با زبان رسمی نوشته شده، روی موضوعات ویژه و نقاط قوت بشدت تمرکز شود، اطلاعات کمی ارائه گردد، و به صورت داستان وار نوشته شود نه بیانیه.

 

موسسه مهاجرتی پرگاس پارس با سالها تجربه در زمینه مهاجرت و تهیه اس او پی آماده کمک به متقاضیان برای نوشتن اس او پی می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های مختلف در خارج از کشور و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • انگیزه نامه تحصیلی یا SOP



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top