info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

دانشگاه دبرسن مجارستان

همان طور که می دانیم در سال های اخیر دانشجویان ایرانی تمایل بسیاری برای تحصیل در مجارستان به ویژه در رشته های علوم پزشکی از خود نشان داده اند. یکی از بهترین دانشگاه های این کشور که میزبان عده زیادی از دانشجویان بین المللی از جمله دانشجویان ایرانیست، دانشگاه دبرسن مجارستان می باشد که در شهری به همین نام که دومین شهر بزرگ کشور مجارستان پس از پایتخت آن بوداپست است، قرار گرفته است. تاریخچه دانشگاه دبرسن مجارستان به سال 1538 میلادی برمیگردد و از این نظر این دانشگاه قدیمی ترین نهاد آموزش عالی در این کشور به شمار می رود. البته راه اندازی آن به شکل کنونی دانشگاه به سال 1912 میلادی یعنی بیش از یک قرن پیش بر می گردد.



دانشجویان ایرانی به علل مختلفی از جمله اعتبار و رتبه خوب دانشگاه دبرسن مجارستان، شهریه نسبتا مناسب، همچنین امکان تحصیل به زبان انگلیسی در رشته های مختلف به ویژه علوم پزشکی در این دانشگاه، و همچنین مورد تایید بودن این دانشگاه از نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران اقبال بسیاری به تحصیل در آن نشان می دهند. برای دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند و برنامه آنان پس از اتمام تحصیل، بازگشت به ایران و کار در وطن است، تحصیل در دانشگاه های مورد تایید در ایران لازم است تا مدارک آنان پس از بازگست به وطن در ایران قابل ارزشیابی به حساب آید. برای رشته های علوم پزشکی تایید وزارت بهداشت و برای سایر رشته ها باید تایید وزارت علوم برای دانشگاه در سایت این وزارتخانه ها و در لیست اعلامی برای همان سال درج شده باشد.

اولین بار در سال 1986 میلادی مسئولین دانشگاه دبرسن مجارستان برای جذب دانشجویان بین المللی از سراسر دنیا تصمیم به برگزاری دوره هایی به زبان انگلیسی کردند که این دوره ها سال به سال با گسترش بیشتر همراه شده و اکنون این دانشگاه میزبان بیش از 6000 دانشجوی بین المللی در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف می باشد. تعداد کل دانشجویان این دانشگاه از مرز 27 هزار نفر عبور کرده حدود 2000 عضو هیئت علمی نیز در این دانشگاه فعالند.

هم اکنون این دانشگاه دارای دو پردیس دانشگاهی می باشد که هر دو در شهر دبرسن قرار دارند. پردیس قدیمی تر که بزرگ تر نیز می باشد، دانشجویان رشته های دانشکده های هنر، موسیقی، انفورماتیک، علوم پزشکی را میزبانی می کند و باغ گیاه شناسی دانشگاه دبرسن مجارستان نیز در همین پردیس واقع شده است. پردیس دوم دانشکده های علوم اقتصادی و حقوق را در خود جای داده است. البته واحدهای کوچکتر آموزشی و پژوهشی دانشگاه نیز در تقاط مختلف این شهر گسترش یافته اند. همچنین این دانشگاه بزرگترین کتابخانه دانشگاهی در این کشور را در اختیار دارد که نسخه های دیجیتالی فراوانی نیز در آن برای استفاده دانشجویان موجود است.

 

رنکینگ دانشگاه دبرسن مجارستان

برای مشتاقان تحصیل در مجارستان، یکی از شاخص هایی که ارزش تحصیل در این دانشگاه را نشان می دهد، رتبه دانشگاه دبرسن مجارستان است. رنکینگ دانشگاه دبرسن مجارستان همواره در میان دانشگاه های این کشور اول تا سوم بوده و در میان دانشگاه های دنیا نیز همواره رتبه این دانشگاه مناسب بوده است. حال برای تبیین بهتر، رنکینگ دانشگاه دبرسن مجارستان در یک دوره چهار ساله از 2017 تا 2020 را بر اساس رتبه بندی موسسه معتبر QS در خدمت شما عزیزان ارائه می نماییم.

در سال 2017 میلادی، رنکینگ دانشگاه دبرسن مجارستان در میان دانشگاه های این کشور سوم، و در میان دانشگاه های دنیا بین 651 تا 700 بوده است. در سال 2018 نیز رتبه دانشگاه دبرسن مجارستان در داخل این کشور و در سطح بین المللی به مانند سال قبل باقی ماند و همچنان این دانشگاه حائز رتبه سوم دانشگاه های مجارستان و رتبه ای بین 651 تا 700 در میان دانشگاه های دنیا بوده است. در سال 2019 رنگینگ دانشگاه دبرسن مجارستان با رشد مواجه شد و این دانشگاه به رتبه دوم دانشگاه های مجارستان صعود کرد. همچنین رتبه بین المللی این دانشگاه نیز به رتبه ای بین 601 تا 650 ارتقاء یافت. در آخرین رتبه بندی اعلام شده برای سال 2020 میلادی توسط موسسه معتبر QS، رنکینگ دانشگاه دبرسن مجارستان همچنان در میان دانشگاه های این کشور دوم بوده و این دانشگاه پس از دانشگاه سگد مجارستان قرار گرفته است. رتبه دانشگاه دبرسن مجارستان در میان دانشگاه های دنیا نیز در این سال دستخوش تغییر نشده و این دانشگاه همچنان به مانند سال قبل رتبه ای بین 601 تا 650 را به خود اختصاص داده است.

بر اساس رنکینگ اعلام شده توسط موسسه تایمز نیز رتبه دانشگاه دبرسن مجارستان در سال 2020، در میان دانشگاه های جهان بین 801 تا 1000 طبقه بندی شده است.

دیگر سیستم ربته بندی معتبر دانشگاه های دنیا شانگهای است که این سیستم رنکینگ دانشگاه دبرسن مجارستان را هم در سال 2018 و هم در سال 2019 میلادی، بین رتبه های 901 تا 1000 در میان دانشگاه های دنیا طبقه بندی کرده است.

 

هزینه تحصیل در دانشگاه دبرسن مجارستان

بر اساس نوع دوره، مقطع و رشته تحصیلی، هزینه تحصیل در دانشگاه دبرسن مجارستان متفاوت می باشد. به عنوان مثال شهریه دوره های پیش دانشگاهی پزشکی در این دانشگاه 4800 دلار است. همچنینهزینه تحصیل در دانشگاه دبرسن مجارستان در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی حدود ۸۰۰۰ دلار در هر ترم است. اما هزینه تحصیل در دانشگاه دبرسن مجارستان در رشته فیزیوتراپی حدود 6000 دلار در سال و رشته زیست شناسی مولکولی حدود 8500 دلار در سال است. برای احذ پذیرش تحصیلی در کلیه رشته های این دانشگاه باید 150 دلار به عنوان هزینه درخواست پذیرش پرداخت نمود. همچنین 350 دلار نیز شهریه آزمون ورودی در رشته های دارای آزمون همچون پزشکی است که باید پرداخت گردد. نکته مهم این است که هزینه بیمه درمانی، معاینات پزشکی و صدور کارت دانشجویی در همین رقم شهریه که برای رشته های مختلف دانشگاه دبرسن مجارستان تعیین شده، محاسبه گردیده است.

 

رشته های دانشگاه دبرسن

تنوع رشته های دانشگاه دبرسن بسیار بالاست و این رشته ها در قالب دانشکده های این دانشگاه به دانشجویان ارائه می گردد. دانشکده های ارائه دهنده رشته های دانشگاه دبرسن عبارتند از:

- دانشکده پزشکی

- دانشکده دندانپزشکی

- دانشکده داروسازی

- دانشکده بهداشت عمومی

- دانشکده علوم و صنعت

- دانشکده مهندسی

- دانشکده انفورماتیک

- دانشکده اقتصاد و بازرگانی

- دانشکده حقوق

- دانشکده علوم انسانی

- دانشکده موسیقی

- دانشکده کشاورزیف علوم تغذیه و مدیریت محیط زیست

- دانشکده آموزش کودکان و بزرگسالان

 

طبیعتا بیشترین تقاضا برای ورود به رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، بهداشت، و فیزیوتراپی در این دانشگاه می باشد. همه ساله ایرانیان فراوانی برای اخذ پذیرش دوره های تحصیل پزشکی در دانشگاه دبرسن مجارستان اپلای می کنند. این دانشگاه بصورت انحصاری در مجارستان برگزار کننده دوره های آزمون یو اس ام ال ای آمریکا می باشد و از این نظر نیز مورد توجه دانش آموختگان علوم پزشکی است.

رشته های متنوع فنی مهندسی نیز در این دانشگاه ارائه می شود و تقاضا برای اخذ پذیرش در آن ها نیز بسیار بالاست. از جمله این رشته ها می توان به شیمی، عمران، برق، کامپیوتر، مکانیک، مکاترونیک و فناوری اطلاعات اشاره کرد. تحصیل در رشته هایی چون اقتصاد و حقوق نیز در مقاطع مختلف دانشگاه دبرسن مجارستان نیز همه ساله با متقاضیان فراوانی همراه است.

جالب است بدانید که در این دانشگاه آموزش خلبانی نیز صورت می پذیرد و دانشجویان پس از گذراندن دوره می توانند مدرک لیسانس خلبانی را نیز دریافت نمایند.

برای اخذ پذیرش جهت ورود به دوره های تحصیل در رشته های دانشگاه دبرسن، دو بار در سال می توان اقدام نمود که برای پذیرش سپتامبر در رشته های علوم پزشکی و سایر رشته ها در سطح دکتری تا 31 ماه می و برای سایر رشته ها تا 15 ژوئن امکان ارسال درخواست پذیرش تحصیلی وجود دارد. برای پذیرش ژانویه نیز در رشته های غیر پزشکی در سطح دکتری تا 31 اکتبر، رشته های پزشکی تا 30 نوامبر و برای سایر رشته ها و دوره های تحصیلی تا 14 نوامبر می توان اقدام نمود.

همه ساله در تابستان، دانشگاه دبرسن مجارستان دوره های زبان انگلیسی برگزار می کند که برای اخذ پذیرش و ثبت نام شرکت در این دوره ها حتما باید تا 30 آپریل هر سال اقدام شود.

در برخی رشته های دانشگاه دبرسن برای اخذ پذیرش باید در مصاحبه شرکت نمود که مهم ترین این رشته ها عبارتند از بهداشت عمومی، زیست شناسی مولکولی، توانبخشی جامع، خدمات بهداشتی اجتماعی و فیزیوتراپی. این مصاحبه ها به زبان انگلیسی برگزار شده و به دانشگاه امکان می دهد از این طریق نیز میزان تسلط داوطلب به زبان انگلیسی را در کنار سطج علمی و اطلاعات تخصصی وی مورد ارزشیابی قرار دهد.

 

تحصیل پزشکی در دانشگاه دبرسن مجارستان

همان طور که پیش تر نیز ذکر شد بیشتر دانشجویان ایرانی برای تحصیل پزشکی در مجارستان وارد این کشور می شوند و در دانشگاه های مختلفی چون دانشگاه سملوایز به تحصیل می پردازند. تحصیل پزشکی در دانشگاه دبرسن مجارستان که یکی از بهترین دانشگاه های این کشور و دارای اعتبار بین المللی مناسب می باشد برای این افراد گزینه ای بسیار عالی به شمار می رود.

اما ورود به دوره های تحصیل پزشکی در دانشگاه دبرسن مجارستان چندان ساده نیست و بدون موفقیت در آزمون ورودی امکانپذیر نمی باشد. این آزمون در دو بخش کتبی و شفاهی برگزار می شود و در بخش کتبی سوالات چند گزینه ای، محاسبات و تعاریف از دروس شیمی، فیزیک و زیست شناسی پرسیده می شود. بخش شفاهی نیز از سوالات دروس زیست شناسی، فیزیک و شیمی تشکیل می شود. هر یک از موارد آزمون کتبی 100 امتیاز داشته و مجموعا دارای 300 امتیاز است و برای اخذ پذیرش، داوطلبان باید حداقل 260 امتیاز را برای رشته پزشکی، 230 امتیاز را برای رشته دندانپزشکی و 150 امتیاز را برای رشته داروسازی کسب نمایند.

دانشکده پزشکی این دانشگاه که ارائه دهنده دوره های تحصیل پزشکی در دانشگاه دبرسن مجارستان است از امکانات بیمارستانی شامل 18 بخش پزشکی، و 1800 تخت می باشد که از بزرگ ترین و مجهزترین بیمارستان های کشور مجارستان و حتی منطقه اروپای مرکزی به شمار می رود.

 

 

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های علوم پزشکی در مجارستان و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • دانشگاه دبرسن مجارستان
  • رنکینگ دانشگاه دبرسن مجارستان
  • هزینه تحصیل در دانشگاه دبرسن مجارستان



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top