info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

آزمون GMAT چیست؟

یکی از مدارکی که برای گرفتن پذیرش از برخی از دانشگاه های خارج از کشور به آن نیاز است مدرک GMAT است، اما آزمون GMAT چیست؟ آزمون GMAT که مخفف Graduate Management Admission Test می باشد یک آزمون استاندارد بین المللی ست که داشتن گواهی آن برای بسیاری از متقاضیان رشته های حوزه مدیریت، اقتصاد، MBA، DBA و ... به منظور تحصیل در مراکز آموزشی و دانشگاهی ضروریست. آزمون GMAT یکی از معتبرترین آزمون ها به منظور ارزیابی مهارت ها و توانایی های فردیِ متقاضیانِ شرکت در دوره های فوق الذکر بوده و در واقع معیاری برای انتخاب آن ها می باشد. در این آزمون، دانشِ دواطلبان از طیف متفاوتی از علوم مانند ریاضی، جبر، هندسه، آنالیز داده ها و دستور زبان مورد بررسی قرار می گیرد. آزمون GMAT که ترکیبی از چند بخش می باشد دارای هیچ امتیاز حداقل قابل قبول نبوده بلکه متقاضی می بایست بسته به مرکز آموزشی و نمره درخواستیِ آن مرکز، نمره مورد نظر را ارائه نماید. ممکن است برای مثال دانشگاهی امتیاز GMAT زیر ۶۰۰ را قبول نکند، اما در دانشگاهی دیگر این امتیاز مورد قبول باشد.



آزمون GMAT به صورت کامپیوتری بوده و نمره داوطلبان از ۲۰۰ تا ۸۰۰ سنجیده شده که در پایان آزمون، داوطلب از نتیجه آزمون مطلع خواهد شد. البته باید در نظر داشت که نتیجه بخش نوشتاری تحلیلی چند روز بعد از آزمون اعلام خواهد شد. این آزمون در بسیاری از کشورهای جهان برگزار می شود اما متاسفانه با توجه به شرایط موجود در ایران، امکان برگزاری این آزمون در ایران موجود نبوده و داوطلبان می بایست به هنگام ثبت نام، مراکز آزمون کشورهای همسایه مانند ارمنستان و ترکیه ... را انتخاب نمایند. با فاصله بیست و یک روز از آزمون هر فرد می تواند مجددا در آزمون شرکت نماید اما در این تعددِ شرکت در آزمون، رعایت این نکته ضروریست که هر فرد تنها می تواند پنج مرتبه در سال در آزمون GMAT شرکت نماید.

 

بخش های آزمون جی مت

آزمون جی مت شامل بخش های مختلفی است که هر بخش ساختار و زمان مخصوص به خود را دارد. بخش های آزمون جی مت به ترتیب ذیل می باشد:

 ۱-بخش نگارش تحلیلی(The Analytical Writing Assessment): هدف از ارائه این بخش ۳۰ دقیقه ای، ارزیابی استدلال و قدرت تحلیل و سپس نقد آن و هم چنین میزان متقاعد کننده بودن دلایل ارائه شده آن هاست. قسمت اول این بخش توسط کامپیوتر و قسمت دوم آن توسط مصحح بررسی و ارزشیابی می شود. نمره این آزمون از ۰ تا ۶ سنجیده شده و به صورت نیم واحدی افزایش می یابد.

۲-  بخش استدلال یک پارچه (Integrated Reasoning): این بخش از آزمون GMAT ، به ارزیابی توانایی داوطلب در بررسی و تحلیل داده های مختلف اطلاعاتی در قالب های متفاوت مانند نمودار و یا جدول پرداخته که شامل دوازده سوال در ۴ قسمت متفاوت با امتیاز ۱ تا ۸ بوده و این امتیاز به صورت یک واحدی افزایش می یابد. این چهار قسمت شامل تفسیر بصری و تکمیل سوالات مربوط به شکل و یا نمودار ارائه شده، تحلیل دو قسمتی و پاسخ به سوالات مربوط با استفاده از جداول موجود ، تحلیل جدول و پاسخ به سوالات چندبخشی آن، و نهایتا پاسخ به سوالات استدلال چند منبعی با استفاده از اطلاعات ارايه شده در قالب نامه و متون رسمی ست. مدت زمان پاسخگویی به این بخش سی دقیقه می باشد.

۳- بخش مهارت محاسباتی (Quantitative) : این بخش شامل ۳۱ سوال با زمان اختصاص یافته شصت و دو دقیقه، مختص به سوالات ریاضی و محاسباتی بوده و به دو قسمت تقسیم شده که نیازمند دانش محاسباتی و جبری ست. در این بخش داوطلب می بایست بر اساس داده های موجود برای حل مسئله، بیان نماید که آیا وجود این داده ها و اطلاعات برای حل قطعی و کامل مسئله کافیست یا خیر. امتیاز این بخش از ۶ تا ۵۱ بوده و به صورت یک واحدی افزایش می یابد.

۴- بخش مهارت کلامی(Verbal): این بخش به ارزیابی توانایی درک مطلب، تحلیل آن و اصلاح اشتباهات موجود با توجه به قواعد نوشتاری زبان انگلیسی پرداخته و شامل ۳۶ سوال به مدت ۶۵ دقیقه می باشد. میزان امتیاز در این قسمت همانند بخش مهارت محاسباتی از ۶ تا ۵۱ بوده و به صورت یک واحدی افزایش می یابد.

با توجه به اینکه امتیاز سوالات یکسان نبوده و سوالات در این آزمون انطباقی می باشد، از این رو نحوه ارزیابی و نمره دهی در آزمون GMAT بسیار پیچیده بوده و از الگوریتمی چند معیاره پیروی می کند. امتیاز دهی با توجه به پاسخ داوطلب به سوالات صورت گرفته یعنی سوال بعدی بر اساس نحوه پاسخ داوطلب به سوال پیشین طرح شده و در صورت پاسخ صحیح، سوال بعدی دشوارتر خواهد بود، بدین ترتیب هر چه در زمان مقرر، پاسخ های صحیح به سوالات بیشتر باشد امتیاز کلی داوطلب بالاتر خواهد رفت.

 

فرق آزمون GRE و GMAT

با توجه به ساختار آزمون های GRE و GMAT  شباهت هایی میان این دو آزمون وجود دارد، برای مثال هر دو این آزمون ها دارای سه بخش اصلی کلامی، محاسباتی و نوشتاری هستند. اما فرق آزمون GRE و GMAT در چیست. اصلی ترین تفاوت میان آزمون GMAT و GRE در کاربرد این آزمون هاست. گواهی GRE برای طیف وسیعی از رشته های تحصیلات تکمیلی استفاده شده در صورتی که آزمون GMAT تنها برای مدارس کسب و کار کاربرد دارد. علاوه بر این مورد، می توان فرق آزمون  GRE و GMAT را در ساختار، محتوا و نحوه نمره دهی نیز عنوان نمود. تعداد سوالات بخش نگارش تحلیلی در آزمون  GRE دو سوال سی دقیقه ای بوده، در حالی که در آزمون GMAT این بخش تنها دارای یک سوال بوده، مورد دیگر اینکه در آزمون GMAT تنها زمانی می توان به سوال بعدی رفت که به سوال پیشین پاسخی داده شده باشد، از این رو به هیچ وجه امکان تصحیح پاسخ در این آزمون وجود ندارد، در صورتی که در آزمون GRE چنین چیزی نبوده و داوطلب می تواند به سوالات گذشته باز گشته و یا سوالی را پاسخ ندهد. درجدول زیر به صورت جزئی تر فرق آزمون  GREو GMAT در ساختار و امتیاز دهی نشان داده شده است:

 

 

آزمون GMAT

آزمون GRE

مدت آزمون

210 دقیقه

225 دقیقه

تعداد نگارش متن

1

2

تعداد سوالات چند گزینه ای

90

۸۰+ ۲۰ سوال تحقیقی بدون امتیاز

تعداد بخش ها

4

۶ (شامل بخش بدون امتیاز)

امتیاز کلی

امتیاز کلی آزمون  GMATبین ۲۰۰ تا ۸۰۰ بوده

امتیاز کلی آزمون GRE بین 130 الی 170 می باشد.

هزینه

250 دلار

205 دلار

میزان اعتبار

۵ سال

۵ سال

 

 

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی و ویزا و اقامت کلیه کشورهای انگلیسی زبان و غیر انگلیسی زبان در رشته های مختلف از جمله مدیریت و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرمایید:

021-88662180

اینستاگرام ماکانال ما

  • آزمون GMAT چیست؟



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top