info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

دانشگاه ملبورن استرالیا

یکی از بهترین و نامدارترین دانشگاه های استرالیا در سطح جهان دانشگاه ملبورن می باشد که در زبان انگلیسی University of Melbourne نامیده می شود. این دانشگاه که دانشگاه عمومی در کشور استرالیا محسوب می شود، در سال 1853 در شهر ملبورن مرکز ایالت ویکتوریا در این کشور افتتاح شده و دومین دانشگاه قدیمی استرالیا به شمار می رود.  پردیس اصلی دانشگاه ملبورن استرالیا پردیس پارک ویل نام دارد که در منطقه بزرگی در شمال خیابان گراتان این شهر بنا شد و سپس ساختمان های جدیدی در حومه کارلتون نیز در راستای توسعه این دانشگاه تاسیس شدند.



عضویت دانشگاه ملبورن استرالیا در دانشگاه های گروه 21 و انجمن دانشگاهی APRU و همچنین قرار گرفتن در میان دانشگاه های گروه هشت استرالیا که شامل 8 دانشگاه برتر این کشور می شود نیز بعلت ارزش و رتبه دانشگاه ملبورن بدست آمده است.

مفاخر بسیاری از دانشگاه ملبورن استرالیا فارغ التحصیل شده اند که از آن جمله می توان به 4 نخست وزیر این کشور و 5 فرماندار اشاره نمود. این دانشگاه محل تحصیل و تدریس برندگان جایزه نوبل نیز بوده است که بزرگ ترین آنان عبارتند از» فرانک مک فارک (پزشک)، جان اکلز (پزشک)، الیزابت بلک برن (پزشک و زیست شناس)، پروفسور پیتر دوهرتی و پروفسور سر جیمز میرلیز.

در حال حاضر این دانشگاه میزبان بیش از 45 هزار دانشجو می باشد که بیش از 4 هزار نفر آن ها را دانشجویان مقطع دکتری تشکیل می دهند. همچنین حدود 10 هزار نفر از دانشجویان این دانشگاه دانشجویان بین المللی می باشند که از حدود 100 کشور مختلف از جمله کشور عزیزمان ایران در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه ملبورن تنها دانشگاه این شهر نیست و دانشگاه های بسیار معتبر دیگری چون دانشگاه موناش، دانشگاه سلطنتی فناوری ملبورنی یا RMIT، دانشگاه فناوری سوین برن، دانشگاه ویکتوریا، و دانشگاه لاتروب نیز در این شهر واقع هستند. همچنین دانشگاه دیکین و دانشگاه کاتولیک استرالیا هم در این شهر دارای پردیس هستند. از این رو این شهر بزرگ همه ساله میزبان دانشجویان متعددی از سراسر دنیا می باشد که برای تحصیل در دانشگاه های این شهر در آن ساکن می شوند. این دانشگاه همچنین با در خدمت داشتن حدود 4000 نفر کادر آموزشی و بیش از 4000 عضو هیات علمی به دانشجویان خدمات ارائه می دهد.

 

رتبه دانشگاه ملبورن

همان طور که پیش تر ذکر شد دانشگاه ملبورن یکی از بهترین دانشگاه های استرالیا و حتی جهان شناخته می شود و به همین جهت است که هر سال خیل کثیری از متقاضیان تحصیل در استرالیا برای اخذ پذیرش از این دانشگاه اپلای می کنند. رتبه دانشگاه ملبورن در میان دانشگاه های جهان موید ارزش بالای تحصیل در این دانشگاه معتبر است. با نگاهی به رتبه دانشگاه ملبورن بر اساس رنکینگ اعلام شده توسط موسسه QS در یک دوره 4 ساله از سال 2017 تا 2020 به خوبی می توان متوجه میزان اعتبار این دانشگاه شد.

بر اساس رنکینگ موسسه QS، رتبه دانشگاه ملبورن در سال 2017 در دنیا 42 بوده و این دانشگاه دومین دانشگاه برتر کشور استرالیا به حساب می آمده است. در سال 2018، رنکینگ دانشگاه ملبورن با صعود یک پله ای به رتبه 41 در میان دانشگاه های دنیا رسیده و این دانشگاه کماکان دانشگاه دوم کشور استرالیا به حساب می آمده است. رنکینگ دانشگاه ملبورن در سال 2018 نیز باز هم با رشد همراه بوده و با صعودی 2 پله ای این بار این دانشگاه در جایگاه 39 در میان دانشگاه های جهان قرار گرفت و همچنان دانشگاه دوم کشور استرالیا باقی ماند. اما در آخرین رنکینگ اعلام شده توسط این موسسه برای سال 2020، رتبه دانشگاه ملبورن، باز هم یک پله رشد داشته است و به جایگاه 38 در میان دانشگاه های جهان دست یافته است و همچنان این دانشگاه دومین دانشگاه کشور استرالیا به حساب می آید.

بر اساس رنکینگ موسسه تایمز در سال 2020، رنکینگ دانشگاه ملبورن در دنیا 32 می باشد که رتبه ای بسیار فاخر و ارزشمند محسوب می گردد. اما این رتبه بندی دانشگاه ملبورن را در صدر دانشگاه های استرالیا و دانشگاه اول این کشور می داند.

سومین سیستم رتبه بندی معتبر دانشگاه های دنیا که ملاک عمل قرار می گیرد رتبه بندی شانگهای است. بر اساس این رتبه بندی، رتبه دانشگاه ملبورن در میان دانشگاه های دنیا در سال های 2016 تا 2019 به ترتیب 30، 39، 38، و 41 بوده است که نشان دهنده ثبات این دانشگاه در رتبه های بالا دارد.

 

شرایط پذیرش دانشگاه ملبورن

از اصلی ترین شرایط پذیرش دانشگاه ملبورن داشتن حداقل معدل لازم در مقطع تحصیلی قبلی است که البته بر اساس مقطع تحصیلی و رشته دانشگاهی متفاوت است. یکی دیگر از شرایط پذیرش دانشگاه ملبورن نیز ارائه مدرک زبان معتبر از جمله آیلتس، تاقل یا حتی PTE است که حتما باید از حداقل نمره خواسته شده برای هر رشته در هر مقطع تحصیلی بالاتر باشد. بعضا برای برخی رشته ها و مقاطع تحصیلی برای هر یک از مهارت آی زبان انگلیسی نیز یک حداقل نمره در نظر گرفته شده است. البته باید در نظر داشت دانشگاه ملبورن استرالیا یک دانشگاه برجسته در سطح دنیاست و ورود به آن اصلا راحت نمی باشد و همه ساله متقاضیان زیادی برای ورود به دوره های تحصیل در آن اپلای می کنند. به طور معمول تعداد متقاضیان ورود به این دوره ها همه ساله از طرفیت دانشگاه بیشتر است و به همین جهت ممکن است بسیاری افراد که معدل و نمره زبان بالاتر از حداقل خواسته شده را ارائه نمایند پذیرفته نشوند. زیرا این اعداد فقط یک حداقل است که در صورت عدم ارائه آن ها پرونده داوطلب اصلا بررسی نمی شود. اما در بین داوطلبان واجد شرایط افرادی که معدل و نمره زبان بالاتری دارند در اولویت اخذ پذیرش قرار می گیرند.

در واقع باید ریز نمرات، گواهی پایان تحصیلات مقطع تحصیلی قبلی، به همراه مدرک زبان انگلیسی معتبر به همراه سایر مدارک لازم حسب مورد برای اخذ پذیرش از این دانشگاه ارائه گردد. از شرایط پذیرش دانشگاه ملبورن در مقطع کارشناسی، شرکت در آزمون های تعیین شده برای برخی رشته ها می باشد.

برای اخذ پذیرش از دانشگاه ملبورن در مقطع کارشناسی ارشد، باید 75 درصد به بالا باشد. البته این مورد بسته به دانشکده می تواند تفاوت کند. به عنوان مثال از شرایط پذیرش دانشگاه ملبورن در دانشکده پزشکی، دندانپزشکی و علوم بهداشت، ارائه حدنصاب معدل حداقل 80 درصد می باشد. البته در برخی دانشکده ها به افرادی که حدنصاب معدل حداقل 75 درصد را کسب نکرده اند شانس داده می شود که پروژه یا پژوهشی را ارائه نمایند که در حداقل 25 درصد دوره تحصیلی کارشناسی روی آن کار کرده باشند. به طور معمول برای ارزشیابی انگیزه و تعهد زمانی دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی پژوهش محور یک مصاحبه یا مکاتبه نیز صورت می گیرد.

به طور کلی برای تحصیل در دانشگاه ملبورن استرالیا، در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد آموزش محور حداقل نمره زبان آیلتس 6.5 به این شرط که در هیچ یک از مهارت ها، نمره پایینتر از 6 نباشد، لازم است. اما برای تحصیل در رشته های کارشناسی ارشد پژوهش محور به ویژه دوره کارشناسی ارشد فلسفه و همچنین دوره های دکتری، حداقل نمره آیلتس 7 لازم می باشد با این شرط که در هیچ یک از مهارت ها نمره زیر 6 نبوده و نمره مهارت نوشتاری نیز حداقل 7 باشد.

 

ددلاین دانشگاه های استرالیا

برای مشتاقان تحصیل در دانشگاه ملبورن و سایر دانشگاه های کشور استرالیا آشنایی با زمان ددلاین دانشگاه های استرالیا لازم می باشد. در واقع ددلاین دانشگاه ملبورن همان زمان کلی ددلاین دانشگاه های استرالیا می باشد. برای اپلای کردن در مقطع کارشناسی، ددلاین دانشگاه های استرالیا، آخر ماه دسامبر برای نیمسال اول تحصیلی و 31 ماه می برای نیمسال دوم تحصیلی است. ددلاین دانشگاه های استرالیا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 4 نوامبر برای نیمسال اول و 30 آپریل برای تحصیل در نیمسال دوم تحصیلی می باشد. اما برای تحصیل در دوره های پژوهشی ددلاین دانشگاه های استرالیا از جمله دانشگاه ملبورن، متغیر است و توسط خود دانشکده مورد نظر تعیین می گردد.

 

 

هزینه تحصیل در دانشگاه ملبورن

به طور کلی هزینه تحصیل در استرالیا بالاست و اگر کسی نمی تواند هزینه زیاد تحصیل در این کشور را تامین نماید، تحصیل در اروپا برای وی گزینه بهتری خواهد بود. هزینه تحصیل در دانشگاه ملبورن نیز چندان تفاوتی با سایر دانشگاه های این کشور ندارد. درست به مانند سایر دانشگاه های این کشور، هزینه تحصیل در دانشگاه ملبورن نیز در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف متفاوت می باشد. از این رو شهریه های این دانشگاه در رشته های مختلف را به تفکیک مقاطع تحصیلی خدمتتان ارائه می نماییم:

 

هزینه تحصیل در دانشگاه ملبورن در رشته های مختلف به تفکیک رشته های دانشکده ها عبارتند از:

- بهداشت و علوم پزشکی: 28,736 تا 61,760 دلار

- رشته های کشاورزی، مهندسی، علوم و علوم دامپزشکی: 37,440 تا 62,080 دلار

- حقوق: 39,242دلار

- ساختمان سازی و محیط زیست: 37,664 دلار

- هنرهای زیبا و موسیقی: 19,776 تا 52,064 دلار

- بازرگانی و اقتصاد: 39,264 دلار

- آموزش: 29,334 دلار

- علوم انسانی، علوم اجتماعی و زبان: 29,728دلار

 

هزینه تحصیل در دانشگاه ملبورن در رشته های مختلف به تفکیک دانشکده ها عبارتند از:

- دانشکده پزشکی، دندانپزشکی و علوم بهداشت: 24,064 تا 77,824 دلار

- دانشکده دامپزشکی و علوم کشاورزی: 24,800 تا 42,912 دلار

- دانشکده حقوق: 38,656 تا 39,424 دلار

- دانشکده بازرگانی و اقتصاد/ مدرسه ی بازرگانی: 32,000 تا 40,416 دلار

- دانشکده مهندسی: 38,967 تا 40,032 دلار

- دانشکده معماری، ساختمان سازی و برنامه ریزی/ مدرسه ی طراحی: 37,984 دلار

- دانشکده هنرهای زیبا و کنسرواتوری موسیقی: 29,984 دلار

- دانشکده هنر/ مدارس انسانی و علوم اجتماعی: 31,776 تا 32,512 دلار

- دانشکده آموزش: 31,776 تا 34,528 دلار

- دانشکده دولت: 31,776 تا 39,232 دلار

- دانشکده علوم: 35,424 تا 36,384 دلار

 

به طور دقیق تر هزینه تحصیل در دانشگاه ملبورن در برخی رشته ها در مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین المللی به شرح زیر است:

- پزشکی: ۷۵.۸۰۸ دلار

- دندانپزشکی: ۵۹.۴۸۸ دلار

- حقوق: ۳۷.۹۲۰ دلار

- مهندسی: ۳۷.۳۷۶ دلار

- فناوری اطلاعات: ۳۷.۳۷۶ دلار

- معماری: ۳۷.۶۹۶ دلار

- مدیریت، اقتصاد: ۳۷.۵۶۸ دلار

- حسابداری: ۳۷.۳۷۶ دلار

- علوم پایه: ۳۸.۰۱۶ دلار

 

همچنین علاوه بر هزینه تحصیل در دانشگاه ملبورن، دانشجویان هزینه های دیگری چون مسکن دانشجویی را نیز دارند. هزینه خوابگاه های وابسته به دانشگاه هفته ای 550 تا 750 دلار است. اگر دانشجو در اتاق های اجاره ای اقامت کند، هفته ای 200 تا 250 دلار هزینه خواهد داشت. هزینه اقامت در آپارتمان های دانشجویی تک خوابه نیز بین 315 تا 380 دلار و دو خوابه بین 225 تا 270 دلار است. اجاره منزل در نزدیک پردیس اصلی دانشگاه به صورت مشترک با دو دانشجوی دیگر گزینه ارزانتری می باشد که هزینه هفتگی 200 تا 250 دلار را در پی دارد. اگر منزل اجاره ای در حومه شهر ملبورن باشد این هزینه تا 90 الی 110 دلار در هفته کاهش می یابد.

 

بورسیه دانشگاه ملبورن استرالیا

درست به مانند سایر دانشگاه های کشور استرالیا و سایر کشورهای انگلیسی زبان، بورسیه دانشگاه ملبورن استرالیا نیز بسیار متنوع بوده و به دانشجویان بسیاری تعلق می گیرد. هر چند هزینه تحصیل در این دانشگاه بالاست، اما به تعداد قابل توجهی از دانشجویان مستعد بورسیه دانشگاه ملبورن استرالیا تعلق می گیرد. این دانشگاه به منظور جذب دانشجویان نخبه بین المللی در تمامی مقاطع تحصیلی بورسیه اعطا می کند:

بورسیه دانشگاه ملبورن استرالیا در مقطع کارشناسی انواع مختلف دارد  که عبارتند از: تخفیف 10 هزار دلار از شهریه سال اول، 50 درصد هزینه کل دوره تحصیل، و تمامی 100 درصد هزینه تحصیل. برای اخذ این بورسیه ها متقاضیان با نمرات بالا می توانند از ماه نوامبر تا ژانویه و از ماه آپریل تا می تقاضا دهند.

بورسیه دانشگاه ملبورن استرالیا نیز بین 25 تا 100 درصد هزینه تحصیلی را شامل شده و به دانشجویان بین المللی اعطا می گردد. در دوره های کارشناسی ارشد آموزش محور بورسیه هایی تا سقف 70 هزار دلار برای دانشجویان بسیار بسیار موفق و نخبه که به تعداد معدود اعطا می گردد. بورسیه های کارشناسی ارشد برای دانشجویان موفق بین المللی نیز تا سقف 56 هزار دلار اعطا می گردد. بورسیه هایی هم به دانشجویان کارشناسی ارشد پژوهش محور تعلق می گیرد که به مانند بورسیه های دانشجویان دکتری شامل هزینه تحصیل، بیمه سلامت و یک مقرری نسبتا مناسب برای زندگی آن ها تا سقف 2 سال اعطا می گردد.

اما در مقطع دکتری بورسیه دانشگاه ملبورن متنوع تر است و این دانشگاه که همواره در میان 50 دانشگاه برتر دنیا بوده است، به این وسیله سعی در جذب بیشتر نخبگان از سراسر دنیا دارد. بورسیه های دوره های تحقیقاتی دکتری نیز به مانند دوره های کارشناسی ارشد پژوهش محور است و هزینه تحصیل، بیمه سلامت و مقرری زندگی را در بر می گیرد، اما برای دانشجویان دکتری برعکس کارشناسی ارشد، برای 4 سال اعطا می گردد. بورسیه های تحقیقاتی این دانشگاه توسط خود دانشگاه و تا سقف 100 هزار دلار به دانشجویان بسیار موفق و نخبه دکتری یا ارشد پژوهش محور اعطا می شود. این بورسیه ها به MRS معروف هستند.

بورسیه های دولت استرالیا نیز به دانشجویان بسیار موفق دوره های کارشناسی ارشد پژوهش محور و دکتری اعطا می شود که به RTP معروفند. بورسیه های بین المللی بسیار رقابتی دولت استرالیا برای دانشجویان خارجی کارشناسی ارشد پژوهش محور و دکتری نیز با نام IPRS تا سقف 200 هزار دلار به دانشجویان بسیار تخبه اعطا می شود و هزینه های تحصیل و بیمه سلامت آن ها را پوشش داده و برایشان یک مقرری نیز در نظر می گیرد.

 

رشته های دانشگاه ملبورن استرالیا

تنوع رشته های دانشگاه ملبورن استرالیا بسیار بالاست و این رشته های متنوع در قالب دانشکده های دانشگاه ملبورن به دانشجویان ارائه می گردد. دانشکده های دانشگاه ملبورن عبارتند از:

- دانشکده پزشکی، دندانپزشکی و علوم بهداشت

- دانشکده دامپزشکی و علوم کشاورزی

- دانشکده حقوق

- دانشکده کسب و کار و اقتصاد

- دانشکده مهندسی

- دانشکده محیط زیست

- دانشکده معماری و ساختمان سازی

- دانشکده برنامه ریزی شهری

- دانشکده طراحی

- دانشکده هنر

- دانشکده هنرهای زیبا و کنسرواتوار موسیقی

- دانشکده علوم

- دانشکده آموزش

- دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی

 

اصلی ترین رشته های دانشگاه ملبورن استرالیا که همه ساله بیشترین متقاضی اخذ پذیرش را به خود اختصاص می دهند، عبارتند از: پزشکی، دندانپزشکی، حقوق، رشته های مهندسی، معماری، طراحی، بازرگانی، محیط زیست، روان شناسی، علوم بهداشتی، موسیقی، هنر، بیوشیمی، و رشته های علوم انسانی و اجتماعی.

 

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی استرالیا و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های مختلف در دانشگاه های استرالیا از جمله دانشگاه ملبورن و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • دانشگاه ملبورن استرالیا
  • رتبه دانشگاه ملبورن
  • شرایط پذیرش دانشگاه ملبورن



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top