info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

ویزای استارت آپ استونی

می دانیم که در سال های اخیر بسیاری از کشورهای دنیا به ویژه کشورهای پیشرفته و کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای جذب کارآفرینانی که طرح ‌های ارزش‌آفرین مبتنی بر دانش و تکنولوژی های نوین را دارا هستند، مزایایی همچون اعطای اقامت از طریق ویزای استارت آپ را ارائه نموده اند. اکثر کشورهای اروپایی در حال حاضر این برنامه های مهاجرتی را برای کارآفرینان در نظر گرفته اند که یکی از معروف ترین و جذاب ترین این برنامه های مهاجرتی برای کارآفرینان در میان آنها، ویزای استارت آپ استونی می ‌باشد. در این مطلب به مزایا و شرایط اخذ ویزای استارتاپ استونی برای کارآفرینان می پردازیم.



اما بد نیست در ابتدا کمی به معرفی کشور استونی بپردازیم. استونی کشوری که کمتر در میان مردم ایران شناخته شده است، کشوری صنعتی و عضو اتحادیه اروپاست و به همین دلیل راه اندازی و ثبت استارت آپ در استونی و در نتیجه دستیابی به ویزای استارتاپ استونی، معادل اخذ اقامت اروپاست. هم اکنون این کشور اروپایی شرایط خوبی برای توسعه استارت آپ های مختلف در حوزه های تجارت الکترونیک، حمل و نقل و ترابری، فناوری عالی، بهداشت، داده و نرم افزار و غیره دارد و اکوسیستم کسب و کار این کشور میزبان 282 شرکت استارت آپ می باشد.از جمله معروفترین این استارت آپ ها می توان به BitBay، carVertical و Postoplan اشاره نمود. این کشور از نظر شاخص آسانی راه اندازی بیزینس (DB) با امتیاز 80.6 در رتبه 18 دنیا در لیست بهترین کشورها برای راه اندازی استارت آپ محسوب می شود. این کشور که در منطقه بالتیک در شمال اروپا قرار گرفته است، دارای ۴۵ هزار کیلومتر مربع وسعت است. عضویت این کشور در اتحادیه اروپا موجب شده توجه بسیاری از متقاضیان مهاجرت در سال های اخیر به کشور استونی جلب شود. پول رایج این کشور یورو و زبان رسمی مردمان آن نیز استونیایی می باشد.

این کشور چند سالی است به علت مناسب بودن رتبه دانشگاه ها به ویژه دانشگاه تارتو و همچنین هزینه های مناسب تحصیل، از مقاصد تحصیلی جوانان ایرانی مشتاق تحصیل در اروپا به شمار می رود. اما علاوه بر تحصیل در استونی، به علل مختلفی در سال های اخیر عده زیادی از جمله امکان اخذ اقامت و شهروندی اتحادیه اروپا، عده زیادی از هموطنان ما مشتاق اخذ اقامت این کشور نیز شده اند که بهترین روش برای اخذ اقامت این کشور، اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت می باشد. ویزای استارتاپ استونی به نوعی یکی از زیرشاخه های روش اخذ اقامت این کشور از طریق سرمایه‌ گذاری در ثبت شرکت است. البته در این روش شرکت مورد نظر باید بر پایه دانش و فناوری های نوین و به صورت ارزش آفرین تعریف شده باشد و به همین جهت است که مزایای بسیار فراوانی برای افرادی که واجد شرایط ویزای استارت آپ استونی هستند در نظر گرفته می شود.

 

شرایط اخذ ویزای استارتاپ استونی

از اساسی ‌ترین شرایط اخذ ویزای استارتاپ استونی به مانند سایر کشورهایی که برنامه ویزای استارتاپ را برای کارآفرینان ارائه می دهند، داشتن یک بیزینس پلن یا طرح توجیهی کارآفرینی مناسب و قانع کننده می باشد. در واقع کارآفرینان باید حتماً بتوانند در قالب یک طرح توجیهی کارآفرینی، کارشناسان اقتصادی و بخش مهاجرت استونی را قانع کنند که کسب و کاری که آنها در کشور استونی راه اندازی می نمایند می تواند در مدت زمان قابل قبولی از طرق سالم و مفید برای اقتصاد این کشور به سوددهی برسد و در نتیجه به اشتغال زایی در این کشور کمک نماید. در واقع علاوه بر ایجاد شغل توسط کارآفرینان شرکت های استارتاپی، این شرکت ها در صورت رسیدن به سود می توانند به دولت استونی نیز مالیات پرداخت کنند که از این نظر نیز برای این کشور سود آور است.

یکی از شاخص های کشورهای توسعه یافته این است که در اکوسیستم کسب و کار آنها شرکت های استارتاپی مبتنی بر تکنولوژی های نوین که کارهای معمول را با سرعت، کیفیت، و هزینه مناسب تری انجام می ‌دهند، به وفور یافت می شود. اما این موضوع بدین معنا نیست که هر شخصی که ادعای داشتن یک طرح استارتاپی کسب و کار داشته باشد، می تواند بدون هیچ راستی ‌آزمایی و اثبات عملی بودن طرح خود وارد این کشورها شده و از مزایای ویزای استارت آپ بهره مند گردد. قطعاً از شرایط اخذ ویزای استارتاپ استونی نیز همین مورد می باشد که در طرح توجیهی یا بیزینس پلن باید به خوبی شرایط کار و همچنین روش های بازاریابی و طرح های توسعه کسب و کار برای کارشناسان بررسی کننده روشن شده باشد.

اینجاست که نگارش طرح توجیهی یا بیزینس پلن خود بعنوان یک بحث کاملاً تخصصی باید دارای اهمیت شمرده شود. در واقع هر کسی که در زمینه تخصصی کسب و کار خود فردی ماهر به حساب آمده و حتی یک کارآفرین زبده به شمار رود، لزوماً نمی ‌تواند یک طرح توجیهی کسب و کار قانع‌ کننده برای اداره مهاجرت کشورهای مختلف از جمله استونی را نگارش نماید. به همین جهت است که عزیزان کارآفرین جهت اخذ ویزای استارتاپ کشورهای مختلف از جمله استونی باید با کارشناسان متخصص در زمینه مهاجرت و نگارش بیزینس پلن مشورت کنند و از تجربیات آنان بهره مند گردند.

موسسه پرگاس پارس با سال ها تجربه در زمینه اخذ ویزای استارتاپ استونی، اتریش، آلمان، انگلستان، فرانسه، سوئیس، استرالیا، کانادا، آمریکا و ... برای کارآفرینان صاحب ایده، آماده ارائه خدمات به ویژه در زمینه نگارش بیزینس پلن یا طرح توجیهی کسب و کار می باشد. اشتباه بزرگی که بسیاری از کارآفرینان در هنگام نگارش طرح توجیهی کسب و کار یا بیزینس پلن خود دارند این است که می پندارند یک متخصص کسب و کار به تنهایی می تواند در نگارش بیزینس پلن موفق شود. این در حالی است که موسسه پرگاس پارس با سال ها تجربه در این زمینه و پرونده های متعدد موفق، با تکیه بر دانش و تجربه یک تیم متخصص در زمینه‌ های مختلف از جمله مهاجرت، کسب و کار و مدیریت، مهندسی و علوم تخصصی دیگر توانسته این تعداد بالا از پرونده های موفق را در زمینه اخذ اقامت برای کارآفرینان از طریق ویزای استارت آپ به نتیجه برساند.

 

انواع شرکت استارت آپ در استونی

در استونی، قانون تجارت (Äriseadustik) ناظر بر ثبت و راه اندازی شرکت های تجاری است و فعالیت های شرکت های تجاری در این کشور زمانی شروع می شود که در اداره ثبت تجاری استونی ثبت رسمی شوند. انواع شرکت استارت آپ در استونی عبارتند از:

- شرکت های  مسئولیت محدود خصوصی  (OU): برای ثبت این نوع شرکت ها در کشور استونی وجود یک موسس کافی است. این نوع شرکت در کشور استونی از طریق سهام تشکیل شده و سهام آن متعلق به یک یا چند فرد سهامدار می باشد.

- شرکت های مسئولیت محدود عمومی  (AS): شرط لازم برای راه اندازی یک شرکت مسئولیت محدود عمومی در کشور استونی وجود حداقل یک شخص حقیقی یا حقوقی می باشد. سهامدار شرکت عمومی باید در اداره تامینات مرکزی استونی ثبت نام کرده و این نوع شرکت باید دارای یک هیات مدیریتی یا هیات نظارتی باشد.

- شرکت های سهامی عام  (TU): این نوع شرکت ها، باید متشکل از چند شریک باشند که بر روی مفاد شراکتشان توافق دارند و بر این اساس مسئولیت ها در قبال تعهدات شرکت نیز مشترکا بر عهده تمامی شرکاست. در این نوع شرکت ها هیچ گونه محدودیت سرمایه وجود نداشته و سود نیز بین شرکا طبق سهامشان تقسیم می شود.

- شرکت سهامی خاص  (UU): این نوع شرکت ها متشکل از دو یا چند شریک هستند که بر روی مفاد شراکتشان توافق دارند. پس مسئولیت ها در قبال تعهدات شرکت مشترکا بر عهده تمامی شرکاست.

- شرکت شخصی (FIE) در استونی: مسئولیت کامل مالک شرکت در برابر تعهدات شرکت، اصلی ترین ویژگی این نوع از شرکت ها است.

- شعب شرکت ها در استونی: در استونی میتوان شعب شرکت های مختلف را راه اندازی کرد که باید از قوانین تجاری استونی تبعیت کنند.

 

نحوه ثبت استارتاپ استونی چگونه است؟

متقاضیان راه اندازی استارت آپ در استونی ابتدا باید نوع شرکت خود را انتخاب کرده و سپس نامی برای شرکت انتخاب کنند که کاملا منطبق با قوانین کشور استونی باشد. برای راه اندازی شرکت، ارائه یک آدرس نیز لازم است. در گام بعدی باید شرکت مورد نظر مطابق با قوانین تجارت کشور استونی به طور رسمی قبت شود و گواهی های لاززمه بری راه اندازی کسب و کار مورد نظر نیز اخذ گردد.

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت استارتاپی در استونی

برای ثبت یک استارت آپ جدید در استونی ارائه مدارک زیر الزامی است:

- کپی از گواهی ثبت

- تاییدیه ثبت از مراجع ذیربط

- لیست مدیر/ مدیران شرکت

- کپی از اساسنامه شرکت مورد نظر

- نمونه امضاء مدیران شرکت

- آدرس معتبر و جزئیات تماس

 

شرایط اخذ ویزای استارت آپ استونی 2023

بر اساس قوانین کشور استونی، کارآفرینانی که قصد دارند در این کشور شرکت startup ثبت کنند شایستگی و صلاحیت لازم برای اخذ ویزای کوتاه مدت (ویزای شنگن) و ویزای بلند مدت (ویزای ملی) را به دست می آورند. از شرایط اخذ ویزای استارت آپ استونی 2023 ارائه مدارک ذیل است:

- فرم درخواست ویزای شنگن (c) یا ویزای ملی  (D)

- یک قطعه عکس رنگی با سایز40 در 50 میلی متر

- پاسپورت یا هر مدرک معتبر مسافرتی دیگر

- کپی از تاییدیه کمیته استارت آپ

- بلیط های پرواز برگشت

- دفترچه بیمه سلامت (با پوشش حداقل 30 هزار یورو)

- گواهی اسکان در استونی

- گواهی تمکن مالی جهت زندگی در استونی

از امتیازات مهم و قابل ذکر ویزای استارت آپ استونی نیز این است که اعضای خانواده دارندگان این ویزا نیز می توانند برای اخذ ویزای اقامت خود اقدام نمایند. ویزای استارت آپ استونی را می توان از بهترین نمونه های ویزا برای کارآفرینان در اروپا دانست.

 

مزایای اخذ اقامت کارآفرینی استونی

مزایای اخذ اقامت اقامت کارآفرینی استونی پر شمار است. اولاً این کشور که از سال ۲۰۱۷ برنامه ویزای استارت آپ به استونی را برای جذب کارآفرینان راه‌ اندازی کرده در حال حاضر میزبان بیش از ۳۸۰۰ شرکت مبتنی بر فناوری اطلاعات است که سال به سال تعداد آنان به صورت تصاعدی زیاد می شود و این نشان دهنده مناسب بودن شرایط اکوسیستم کسب و کار این کشور برای استارتاپ های فناورانه است. در پنج سال گذشته افراد مستعد و نخبه خارجی به ویژه کارآفرینان به شکل قابل توجهی جذب این کشور شده  اند و نرخ ورود آنان به این کشور تقریباً دو برابر بیشتر شده است. این کشور همچنین سومین کشور در قاره اروپا از نظر تعداد ثبت استارتاپ ها در سال های اخیر به شمار می رود که نشان دهنده این است که شرایط راه اندازی کسب و کار در این کشور و مشوق هایی که به کارآفرینان اعطا می ‌شود جذاب تر از بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای کارآفرینان بوده است.

همان طور که پیشتر ذکر کردیم ویزای استارت آپ استونی، نوعی از اخذ اقامت این کشور از طریق سرمایه گذاری در ثبت شرکت است. اما در این روش تسهیلاتی برای کارآفرینان در نظر گرفته شده و به عنوان مثال حداقل میزان سرمایه گذاری لازم برای اعطای اقامت در ویزای استارتاپ به مراتب کمتر از ثبت شرکت های عادی می باشد. همچنین در راه اندازی شرکت های استارتاپی امکان گرفتن یک شریک استونیایی و یا اخذ وام و تسهیلات در داخل این کشور نیز برای کارآفرینان وجود دارد که این شرایط برای شرکت های عادی و کسب و کارهای معمولی وجود ندارد.

همچنین یکی دیگر از مزایای اخذ اقامت کارآفرینی استونی این است که فردی که شرکتی در استونی به عنوان یک کشور عضو اتحادیه اروپا داشته باشد، می تواند از مزایای تجارت آزاد در کشورهای عضو اتحادیه اروپا بهره مند شود و مبادلات بانکی را نیز بدون هیچ محدودیتی انجام دهد.

در ابتدای امر به متقاضیان ویزای استارتاپ استونی ویزای ۱۸ ماهه اقامت اعطا می ‌شود تا در این مدت آنان کسب و کار خود را در این کشور راه اندازی نمایند. در صورتی که کسب و کار به خوبی راه اندازی شد، متقاضیان می توانند ویزای اقامت خود را به مدت پنج سال تمدید کنند. بر اساس قوانین این کشور، اگر فردی ۵ سال در استونی مشغول به کار بوده و از درآمدی که در این کشور به دست می‌ آورد مالیات به دولت این کشور پرداخت نماید، شایستگی اخذ اقامت دائم را به دست می ‌آورد. یعنی در پایان این پنج سال اگر کارآفرین، بیزینس موفقی داشته و مالیات را به صورت منظم به دولت این کشور پرداخت کرده باشد، می‌ تواند برای خود و اعضای خانواده اش تقاضای اخذ اقامت دائم این کشور عضو اتحادیه اروپا را بنماید. همچنین بعد از ۵ سال داشتن اقامت دائم کشور استونی متقاضیان در صورتی که عملی خلاف قانون کشور استونی انجام نداده باشند و تسلط خود را به زبان استونیایی از طریق شرکت در آزمون زبان این کشور اثبات نمایند، می توانند برای اخذ پاسپورت استونی و تابعیت و شهروندی کشور نیز تقاضا دهند.

در تمامی مراحل و از همان ابتدا متقاضیان می توانند برای اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان خود نیز اقدام نمایند که این یکی از مزایای اخذ اقامت کارآفرینی استونی به شمار می ‌رود. به همین جهت فرزندان این افراد نیز شانس تحصیل در استونی در سیستم آموزشی معتبر این کشور را نیز به دست می آورند.

 

 

 

موسسه مهاجرتی بین المللی پرگاس پارس با همکاری وکلای مجرب در استونی آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزا از جمله ویزای استارتاپ و اقامت دایم استونی می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • ویزای استارت آپ استونی
  • شرایط اخذ ویزای استارتاپ استونی
  • مزایای اخذ اقامت کارآفرینی استونی



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top