info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

مقایسه هزینه تحصیل پزشکی در کشورهای مختلف

می دانیم که چندین سال است که بیشترین رقابت در کنکور سراسری دانشگاه های کشور در رشته های علوم پزشکی و به ویژه رشته های پزشکی و دندانپزشکی وجود دارد و درصد قابل توجهی از داوطلبان، رویای ورود به این رشته ها را در سر دارند. اما ظرفیت دانشگاه های کشورمان در این رشته های تحصیلی بسیار محدود است و اکثر این داوطلبان شانس ورود به دوره های تحصیل این رشته های محبوب را بدست نمی آورند. در میان این افراد، آنان که شرایط تحصیل در خارج از کشور را دارند، برای دستیابی به رویای خود، سختی جلای وطن را به جان می خرند. طبیعتا برای اکثر این افراد نیز تحصیل در کشورهایی که هزینه تحصیل پایین تر است، دارای مطلوبیت بیشتری می باشد. در این مطلب قصد داریم به مقایسه هزینه تحصیل پزشکی در کشورهای مختلف بپردازیم تا جوانان عزیز مشتاق تحصیل این رشته بتوانند با اطلاعات کامل تری، دست به انتخاب مقصد مهاجرت تحصیلی خود بزنند.



هزینه تحصیل پزشکی در اتریش

علاوه بر بالا بودن اعتبار دانشگاه های کشور اتریش در رنکینگ های بین المللی و امکان کار در سیستم بهداشت و درمان پیشرفته این کشور پس از تحصیل رشته پزشکی در اتریش و در نهایت، امکان اخذ اقامت این کشور زیبا و آرام عضو اتحادیه اروپا، مناسب بودن هزینه تحصیل پزشکی در اتریش نیز یکی دیگر از مزیت های تحصیل این رشته محبوب و پرطرفدار در این کشور است. در این کشور، هزینه تحصیل رشته پزشکی با سایر رشته های تحصیلی تفاوتی ندارد و در کلیه دانشگاه های دولتی اتریش می توان این رشته را مانند سایر رشته های تحصیلی با شهریه ای حدود 750 یورو در هر ترم تحصیلی، معادل حدود 1500 یورو در هر سال، تحصیل نمود. البته ورود به دوره های تحصیل پزشکی در اتریش اصلا ساده نیست و داوطلبان باید در آزمون ورودی شرکت کنند. در ضمن سهمیه ای محدود برای داوطلبان خارجی برای ورود به دوره های تحصیل پزشکی در اتریش در نظر گرفته شده که این خود، بیشتر کار را برای ورود به این دوره های تحصیلی، سخت می کند.

 

هزینه تحصیل پزشکی در اسلواکی

طبیعتا اکثر جوانان ایرانی که قصد تحصیل رشته پزشکی در خارج از کشور را دارند، ترجیح می دهند این رشته را به زبان انگلیسی تحصیل کنند. اما با توجه به بالا بودن هزینه های تحصیل پزشکی و همینطور سایر رشته ها در دانشگاه های کشورهای انگلیسی زبان، تنها چند گزینه مناسب پیش روی این عزیزان قرار دارد و یکی از اصلی ترین آن ها تحصیل پزشکی در اسلواکی است. می دانیم که خود اخذ مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس نیز یکی دیگر از موانع پیش روی مشتاقان تحصیل در خارج از کشور بوده است. اما برای ورود به دوره های تحصیل در اسلواکی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند، نیازی به ارائه مدرک زبان انگلیسی نیز وجود ندارد. هزینه تحصیل پزشکی در اسلواکی نیز نسبتا مناسب است و چیزی حدود 9500 یورو در سال می باشد. با توجه به اینکه این کشور عضو اتحادیه اروپا، عضو پیمان بولونیا نیز هست، مدارک تحصیلی دریافت شده در دانشگاه های این کشور، در سایر کشورهای اروپایی پیشرفته عضو این پیمان از جمله آلمان و اتریش هم مورد تایید است. از این رو افرادی که به تحصیل پزشکی در دانشگاه های این کشور بپردازند، تنها با داشتن مدرک زبان آلمانی و بدون نیاز به معادل سازی مدارک، می توانند در کشورهای آلمان و اتریش به طبابت بپردازند و مدرک پزشکی آنان در این کشورها نیز مورد تایید می باشد.

 

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

در سال های اخیر به علت کاهش ارزش ریال و همچنین مشکلاتی که در اخذ ویزای دانشجویی بسیاری از کشورها برای جوانان ایرانی پیش آمده، تحصیل در روسیه به یکی از بهترین گزینه های پیش روی جوانان ایرانی مشتاق تحصیل در خارج از کشور تبدیل گردیده است. طبیعتا بیشتری این افراد مشتاق تحصیل پزشکی در روسیه هستند. هزینه تحصیل پزشکی در روسیه بسته به دانشگاه متفاوت است و بین 6500 تا 10000 دلار متغیر است. البته  افرادی که قصد داشته باشند دوره پادفک برای ورود به دوره های تحصیل پزشکی نیز در دانشگاه های مختلف این کشور هزینه ای حداقل 5000 دلار دارد.

 

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

امکان تحصیل پزشکی در ترکیه هم در دانشگاه های دولتی و هم دانشگاه های خصوصی این کشور برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. همچنین امکان تحصیل هم به زبان ترکی استانبولی و هم انگلیسی فراهم است. تحصیل پزشکی در ترکیه در دانشگاه های دولتی این کشور معمولا با هزینه معقول بین 2 تا 3 هزار دلاری در سال امکانپذیر است. اما هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه در دانشگاه های خصوصی این کشور ممکن است تا بیش از 20 هزار دلار در سال نیز بالا رود. برای ورود به دوره های تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان ترکی، باید از پس آزمون YOS ترکیه و برای ورود به این دوره ها به زبان انگلیسی، باید از پس آزمون SAT ترکیه با موفقیت برآمد.

 

هزینه تحصیل پزشکی در کرواسی

دوره های تحصیل پزشکی در کرواسی در سال های اخیر متقاضیان فراوانی دارد و ورود به آنها کاملاً رقابتی است. متقاضیان تحصیل پزشکی در کرواسی باید مدارک تحصیلی و ریز نمرات دیپلم دبیرستان و پیش دانشگاهی پزشکی خود را همراه با ترجمه رسمی به زبان انگلیسی، ارائه نمایند تا بتوانند برای شرکت در آزمون ورودی رشته پزشکی کرواسی ثبت نام نمایند. برای ورود به دوره های تحصیل پزشکی در کرواسی در دانشگاه زاگرب، آزمون ورودی کاملا رقابتی برگزار شده و دروس زیست شناسی، شیمی، فیزیک، و ریاضیات دبیرستانی از متقاضیان امتحان گرفته می شود و افرادی که حداقل نمره لازم را کسب نمایند، شایسته ورود به دوره های تحصیل پزشکی در این دانشگاه به حساب خواهند آمد. اما راه ساده تری نیز برای ورود به دوره های تحصیل پزشکی در دانشگاه زاگرب کرواسی وجود دارد و آن شرکت در دوره های پری مدیکال یا پیش دانشگاهی پزشکی در کالج این دانشگاه است که در پایان آن افرادی که بتوانند مدرک MCAT با نمره حداقل 9 را کسب نمایند، بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی رشته پزشکی کرواسی وارد دوره های تحصیل پزشکی در دانشگاه زاگرب خواهند شد. هزینه تحصیل پزشکی در کرواسی در تنها دانشگاه رتبه دار این کشور که مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز قرار دارد، برای دانشجویان شهروند خود این کشور و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، با سایر دانشجویان متفاوت است. هزینه تحصیل رشته پزشکی در کرواسی در دانشگاه زاگرب برای دانشجویان ایرانی که اتباع خارج از اتحادیه اروپا به حساب می آیند، سالانه ۱۲ هزار یورو می باشد از آنجا که دوره های تحصیل پزشکی در کرواسی ۶ ساله می ‌باشد، می‌ توان گفت مجموع هزینه تحصیل رشته پزشکی در کرواسی در کل دوره، چیزی حدود ۷۲ هزار یورو است. همچنین یک دانشجوی مشغول به تحصیل پزشکی در کرواسی، باید از پیش برای هزینه های زندگی دانشجویی خود نیز برنامه ریزی کرده باشد. هزینه زندگی دانشجویی در شهر زاگرب، پایتخت کرواسی چیزی حدود 500 یورو در ماه خواهد بود که بر اساس سبک زندگی دانشجو می تواند متفاوت باشد. این رقم شامل هزینه های ایاب و ذهاب، خورد و خوراک، پوشاک، اینترنت و موبایل می باشد.

 

هزینه تحصیل پزشکی در آلمان

طبیعتا همانند کشور اتریش، افرادی که به تحصیل در آلمان در رشته پزشکی و سایر رشته ها مشغول می شوند، اغلب سودای کار پس از تحصیل در بازار کار این کشور را داشته و در نهایت هم به اخذ اقامت این کشور می اندیشند. متقاضیان ورود به دوره های تحصیل پزشکی در آلمان باید بتوانند از پس آزمون ورودی پزشکی دانشگاه های آلمان که متقاضیان فراوانی دارد، با موفقیت برآیند. هزینه تحصیل پزشکی در آلمان از اصلی ترین مزیت های تحصیل پزشکی در این کشور است. زیرا شهریه این دوره ها در دانشگاه های دولتی ایالت های مختلف این کشور چیزی بین 1000 تا 2000 یورو در سال است که در مقایسه با اکثر کشورهای پیشرفته و به ویژه کشورهای انگلیسی زبان، تقریبا رایگان به حساب می آید.

 

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا

همان طور که پیش تر ذکر شد، هزینه های تحصیل به طور کلی در کشورهای انگلیسی زبان، بسیار بالاست. در میان رشته های تحصیلی، پزشکی و دندانپزشکی به طور معناداری از سایر رشته ها گران تر نیز هستند. هزینه تحصیل پزشکی در کانادا در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت است و در دانشگاه های دولتی، مقداری کمتر و در دانشگاه های خصوصی، بیشتر است. این رقم در دانشگاه های این کشور پیشرفته و مهاجرپذیر بین 30 تا 125 هزار دلار کانادا در سال متغیر است که رقم بسیار بالایی به حساب می آید. هنوز هم برخی خانواده ها با تمکن مالی بالا برای اینکه فرزندانشان از طریق تحصیل بتوانند به اقامت دائم کانادا دست یابند، حاضرند چنین هزینه ای را متقبل شوند. البته باید در نظر داشت که دانشجویان نخبه شاغل به تحصیل در دانشگاه های کانادا، می توانند از بورسیه های متنوعی نیز برخوردار شوند.

 

هزینه تحصیل پزشکی در هند

هند هم سالهاست به عنوان یکی از مقاصد تحصیل پزشکی و رشته های مرتبط با آن در میان جوانان ایرانی به حساب می آید. از اصلی ترین دلایل استقبال از تحصیل پزشکی در هند، مناسب بودن هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویی در این کشور است. مجموع هزینه تحصیل پزشکی در هند، در کل دوره تحصیل، چیزی حدود 50 تا50 هزار دلار می باشد.

 

هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان

دوره های تحصیل پزشکی در مجارستان 6 سال به طول می انجامد و هزینه شرکت در این دوره ها بسته به دانشگاه محل تحصیل، بین 9 تا 18 هزار یورو در سال متفاوت می باشد. یک دانشجو به طور میانگین ماهانه 600 یورو نیز در این کشور، هزینه زندگی باید بپردازد که البته بسته به سبک زندگی، می تواند این رقم پایین تر یا بالاتر باشد. افرادی که قصد تحصیل در مجارستان در رشته پزشکی را دارند، می توانند در دوره های پری مدیکال در مجارستان نیز شرکت کرده و خود را برای ورود به دوره های تحصیل پزشکی آماده کنند.

 

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا نیز در سالهای اخیر از بهترین گزینه ها برای دانشجویان ایرانی مشتاق تحصیل در خارج از کشور به شمار می رفته است. هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا چیزی حدود 5000 یورو در سال به طور میانگین است. علاوه بر این یک دانشجوی مشغول به تحصیل پزشکی در ایتالیا باید چیزی حدود 4 تا 5 هزار یورو در سال نیز برای هزینه های زندگی دانشجویی خود در نظر بگیرد.

 

هزینه تحصیل پزشکی در چین

استقبال از فرصت تحصیل در چین نیز در سال های اخیر در بین جوانان ایرانی بشدت افزایش پیدا کرده است. اغلب این عزیزان هم در دوره های تحصیل پزشکی در چین شرکت می کنند. هزینه تحصیل پزشکی در چین در دانشگاه های مختلف این کشور پهناور متفاوت بوده و از 4500 تا 10000 دلار متغیر می باشد.

 

هزینه تحصیل پزشکی در انگلیس

تحصیل در انگلیس با توجه به بالا بودن هزینه های تحصیل در این کشور، در سال های اخیر زیاد برای جوانان ایرانی امکانپذیر نبوده و تنها افرادی که تمکن مالی بالایی دارند شانس ورود به دانشگاه های این کشور پیشرفته را پیدا می کنند. البته در این کشور، طیف وسیعی از بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی برای دانشجویان نخبه در نظر گرفته می شود که دانشجویان ایرانی هم در صورت نشان دادن استعداد خود می توانند از آن ها بهره مند گردند. ورود به دوره های تحصیل پزشکی در انگلستان در دانشگاه های نامدار و رتبه دار این کشور بسیار سخت و رقابتی است. هزینه تحصیل پزشکی در انگلیس، چیزی بین 20 تا 30 هزار پوند در سال است و این دوره ها نهایتا 5 سال به طول می انجامد.

 

هزینه تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل در آمریکا میز با توجه به بالا بودن هزینه های تحصیل در این کشور و مشکل در اخذ ویزای دانشجویی، در سال های اخیر زیاد برای جوانان ایرانی امکانپذیر نبوده و تنها افرادی که تمکن مالی بالایی دارند شانس ورود به دانشگاه های این کشور پیشرفته را پیدا می کنند. البته در این کشور، طیف وسیعی از بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی برای دانشجویان نخبه در نظر گرفته می شود که دانشجویان ایرانی هم در صورت نشان دادن استعداد خود می توانند از آن ها بهره مند گردند. ورود به دوره های تحصیل پزشکی در آمریکا در دانشگاه های نامدار و رتبه دار این کشور نیز بسیار سخت و رقابتی است. هزینه تحصیل پزشکی در آمریکا، چیزی بین 18 تا 65 هزار دلار در سال است.

 

هزینه تحصیل پزشکی در استرالیا

استرالیا را بسیاری بهترین کشور برای مهاجرت پزشکان به حساب می آورند. بازار کار این کشور برای پزشکان، فرصت های زیادی را در بر دارد و شرایط کاری پزشکان و درآمد آنان نیز در این کشور زیبا و مهاجر پذیر بسیار مناسب است. از این رو استقبال از فرصت تحصیل پزشکی در استرالیا بسیار زیاد است. اما همانند انگلیس، کانادا و آمریکا، در این کشور انگلیسی زبان نیز هزینه های تحصیل به طور کلی و هزینه های تحصیل رشته پزشکی به صورت ویژه، بسیار بالاست و هر کسی از عهده پرداخت آن بر نمی آید. به این علت و همچنین به دلیل وجود مشکل در اخذ ویزای دانشجویی، جوانان ایرانی در سال های اخیر، کمتر موفق شده اند وارد دوره های تحصیل در دانشگاه های این کشور پیشرفته شوند. البته در این کشور، طیف وسیعی از بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی برای دانشجویان نخبه در نظر گرفته می شود که دانشجویان ایرانی هم در صورت نشان دادن استعداد خود می توانند از آن ها بهره مند گردند. ورود به دوره های تحصیل پزشکی در استرالیا در دانشگاه های نامدار و رتبه دار این کشور نیز بسیار سخت و رقابتی است. هزینه تحصیل پزشکی در استرالیا که بین پنج تا هفت سال به طول می انجامد، چیزی بین 255 تا 630 هزار دلار استرالیا برای کل دوره تحصیل می باشد.

 

هزینه تحصیل پزشکی در نیوزلند

هزینه تحصیل پزشکی در نیوزلند نیز مانند سایر کشورهای انگلیسی زبان، بسیار بالاست و کمتر کسی توان پرداخت چنین هزینه ای را دارد. به این علت و همچنین به دلیل وجود مشکل در اخذ ویزای دانشجویی، جوانان ایرانی در سال های اخیر، کمتر موفق شده اند وارد دوره های تحصیل در دانشگاه های این کشور پیشرفته شوند. البته در این کشور، طیف وسیعی از بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی برای دانشجویان نخبه در نظر گرفته می شود که دانشجویان ایرانی هم در صورت نشان دادن استعداد خود می توانند از آن ها بهره مند گردند. ورود به دوره های تحصیل پزشکی در نیوزلند در دانشگاه های نامدار و رتبه دار این کشور نیز بسیار سخت و رقابتی است. هزینه تحصیل پزشکی در نیوزلند که بین پنج تا هفت سال به طول می انجامد، چیزی بین 35 تا 77 هزار دلار نیوزلند در سال می باشد.

 

هزینه تحصیل پزشکی در جمهوری چک

استقبال از فرصت تحصیل در جمهوری چک نیز در سال های اخیر در بین جوانان ایرانی بشدت افزایش پیدا کرده است. اغلب این عزیزان هم در دوره های تحصیل پزشکی در جمهوری چک شرکت می کنند. هزینه تحصیل پزشکی در جمهوری چک در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت بوده و به طور میانگین، چیزی حدود 12 هزار یورو می باشد.

 

هزینه تحصیل پزشکی در فیلیپین

تحصیل در فیلیپین نیز در سالهای اخیر از گزینه های مورد استقبال برای دانشجویان ایرانی مشتاق تحصیل در خارج از کشور به شمار می رفته است. هزینه تحصیل پزشکی در فیلیپین در هر ترم تحصیلی، بین 800 تا 1500 دلار آمریکا می باشد که نسبت به اکثر کشورهای دنیا، رقم مناسب تری به شمار می رود.

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های علوم پزشکی در کشورهای مختلف و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • مقایسه هزینه تحصیل پزشکی در کشورهای مختلف



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top