info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

اقامت تمکن مالی چیست؟

بسیاری از مردم در کشورمان و سایر کشورهای دنیا به علل مختلف به مهاجرت و اخذ اقامت سایر کشورهای دنیا می اندیشند. طبیعتا در هنگام انتخاب مقصد مهاجرت، یکی از بهترین گزینه های پیش روی مشتاقان مهاجرت، کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشند. روشهای مختلفی برای مهاجرت و اخذ اقامت کشورهای اروپایی وجود دارد که اغلب این روش ها به سرمایه گذاری و انتقال سرمایه زیادی نیاز دارند. از این رو می توان روش اخذ اقامت از طریق تمکن مالی یا اقامت خود حمایتی که به اختصار با نام روش مهاجرتی FIP شناخته می شود را به دلیل عدم نیاز به انتقال سرمایه زیاد به کشور مقصد، بهترین روش اخذ اقامت کشورهای اروپایی دانست. همچنین این روش را می توان سریع ترین روش اخذ اقامت اروپا نیز به حساب آورد. در این مطلب قصد داریم به تفصیل به این سوال پاسخ دهیم که شرایط اخذ اقامت تمکن مالی چیست؟



منظور از اقامت خود حمایتی چیست؟

در پاسخ به این سوال که منظور از اقامت خود حمایتی چیست، باید ذکر کرد که در این روش اخذ اقامت که توسط کشورهای اروپایی به متقاضیان مهاجرت ارائه می گردد، فرد متقاضی لزومی ندارد سرمایه کلانی به کشور مقصد مهاجرت وارد کرده و در مواردی همچون خرید ملک، ثبت شرکت، سرمایه گذاری در بورس، سرمایه گذاری در خرید سهام شرکت ها، راه اندازی شعبه ای از یک کسب و کار و ... سرمایه گذاری نماید. از این رو سرمایه متقاضی در معرض ریسک قرار نمی گیرد. متقاضیان اخذ اقامت تمکن مالی، فقط باید اثبات کنند که پشتوانه مالی مناسب و درآمدی ماهانه و بیشتر از حداقل تعیین شده در کشور مقصد را به صورت ماهانه در کشور خود دارند که البته این درآمد نباید از طریق شغلشان باشد و باید از طریق منابعی که در ادامه مطلب به آن ها اشاره خواهیم نمود، تامین گردد. در واقع متقاضی به دولت کشور مقصد اثبات می کند که در صورت حضور خود و خانواده اش در آن کشور، نیازی به کار کردن و دریافت کمک های اجتماعی و دولتی نخواهد داشت و باری بر دوش اقتصاد آن کشور نخواهد بود و هزینه های زندگی خود و خانواده اش را در آن کشور، از درآمدی که در کشور مبدا به صورت ماهانه بدست می آورد، تامین خواهد نمود.

 

شرایط اخذ اقامت تمکن مالی چیست؟

ماهیت این روش مهاجرتی بدین گونه است که برای اخذ اقامت از این طریق، لازم نیست متقاضی در کشور مقصد سرمایه گذاری خاصی نماید. اما شرایط اخذ اقامت تمکن مالی چیست؟ اصلی ترین مورد از شرایط اخذ اقامت تمکن مالی در هر یک از کشورهای اروپایی ارائه دهنده این برنامه مهاجرتی، اثبات داشتن یک پشتوانه مالی و یک درآمد ماهانه در کشور مبدا برای تامین هزینه های زندگی در کشور مقصد است. اما درآمد ذکر شده نباید از طریق شغل وی تامین شود و منابع قابل قبول برای درآمد اثباتی به شرح ذیل است:

1. اجاره املاک و مستغلات

2. مستمری ماهانه بازنشستگی (برای افراد بازنشسته)

3. سود سپرده های بانکی

4. سود سرمایه گذاری در خرید سهام شرکت ها و بورس

لازم به ذکر است که درآمد ذکر شده لازم نیست تنها از یکی از منابع مورد تایید ذکر شده تامین گردد و می تواند از مجموع منابع ذکر شده باشد. تنها نکته مهم این است که درآمد اثباتی باید حتما از درآمد حداقلی تعیین شده در کشور مقصد مهاجرت، بیشتر باشد. برای اثبات درآمد، باید مدارکی مستدل ارائه گردد. در صورتی که فرد متقاضی بازنشسته است، باید مدرک فیش حقوقی خود را همراه با ترجمه رسمی ارائه دهد (لازم به ذکر است که با توجه به شرایط و قوانین این برنامه مهاجرتی، این روش برای بازنشستگان بسیار ایده آل است و برخی این روش را به نام روش اقامت بازنشستگی نیز می شناسند). اگر درآمد فرد متقاضی از سود سپرده های بانکی تامین می شود، وی باید مدرک دال بر سپرده گذاری بانکی و پرینت دریافت سود ماهانه را همراه با ترجمه رسمی ارائه دهد. اگر متقاضی از اجاره املاک و مستغلات خود درآمد دارد، باید مدارکی دال بر مالکیت املاک همراه با اجاره نامه و پرینت بانکی دال بر دریافت اجاره را همراه با ترجمه رسمی ارائه نماید. همچنین در صورتی که متقاضی از سرمایه گذاری در بورس و خرید سهام شرکت ها درآمد دارد، باید مدارک رسمی سرمایه گذاری و مالکیت سهام را همراه با پرینت بانکی دال بر دریافت سود به همراه ترجمه رسمی، ارائه نماید.

علاوه بر درآمد اثباتی برای اخذ اقامت تمکن مالی، متقاضی برای خود، همسر و هر یک از فرزندانش باید سپرده گذاری بانکی به میزان بیش از حداقل تعیین شده در کشور مقصد نیز ارائه نماید تا اثبات کند برای زندگی خود و خانواده اش در آن کشور، پشتوانه مالی نیز دارد.

تقریبا در تمامی کشورهای اروپایی ارائه دهنده این برنامه مهاجرتی، قانونی وجود دارد که بر اساسا آن، متقاضی باید حداقل 183 روز در سال را در مدت 5 ساله اقامت موقت، در کشور مورد نظر حضور فیزیکی داشته باشند. اما تقریبا تنها کشوری که در این زمینه سختگیری زیادی اعمال نمی کند یونان است و متقاضیان اخذ اقامت تمکن مالی یونان در صورتی که این مورد را کامل رعایت نکنند، به طور معمول با مشکل مواجه نخواهند شد. البته این مورد می تواند در آینده دچار تغییر شود. متقاضیان اخذ اقامت تمکن مالی فرانسه نیز با ارائه یک اجاره نامه می توانند این مورد را اثبات کنند و آنقدر دقیق در زمینه حضور 183 روزه آن ها در خاک این کشور سخت گیری نمی شود. اما در سایر کشورهای ارائه دهنده این برنامه مهاجرتی، سخت گیری زیادی در زمینه چک کردن حضور 183 روزه در سال در کشور مقصد مهاجرت صورت می پذیرد.

در ابتدا در برخی از کشورهای ارائه دهنده این روش، اقامتی 1 ساله به متقاضیان اعطا می شود و در برخی دیگر از کشورها این اقامت به صورت 2 ساله اعطا می شود. پس از این دوره 1 یا دو ساله، فرد متقاضی باید تمامی شرایطی که روز اول به اثبات رساند را مجددا به اثبات رساند تا اقامتی 1 تا 2 ساله بسته به کشور مورد نظر دریافت نماید. بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، متقاضیان در صورت تمدید اقامت، در پایان 5 سال می توانند برای اخذ اقامت دائم کشور مورد نظر که به معنای اقامت دائم اتحادیه اروپاست، تقاضا دهند. در اکثر این کشورها، 2 سال بعد از اخذ اقامت دائم، امکان اخذ پاسپورت و شهروندی نیز برای این افراد مهیاست. البته برای اخذ شهروندی هر کشوری شرایط خاصی لازم است که یکی از اصلی ترین این شرایط، داشتن تسلط بالا به زبان رسمی آن کشور و ارائه مدرک زبان می باشد.

 

مزایای اخذ اقامت خودحمایتی چیست؟

اصلی ترین مورد از مزایای اخذ اقامت خودحمایتی سرعت بالای پروسه اعطای اقامت اولیه به متقاضیان است که نهایتا چند ماه به طول می انجامد. از این رو می توان این روش را سریع ترین روش اخذ اقامت اروپا دانست.

متقاضیان اخذ اقامت تمکن مالی هر یک از کشورهای اروپایی ارائه دهنده این برنامه با دریافت اقامت اولیه، می توانند به مدت سه ماه در کشورهای حوزه شنگن سفر و اقامت داشته باشند. با داشتن این نوع اقامت هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله فرانسه، یونان، اتریش، اسپانیا، پرتغال و ... می توان به کل کشورهای اتحادیه اروپا آزادانه و بدون ویزا سفر نمود و چنانچه قصد سفر به کشورهایی مثل انگلیس، استرالیا، کانادا و آمریکا را دارید، اقامت تمکن مالی یونان کمک بزرگی برای اخذ ویزا یا روادید آن کشورها خواهد نمود.

همان طور که پیش تر نیز ذکر گردید، از دیگر مزایای اقامت خودحمایتی، عدم نیاز به سرمایه گذاری، ثبت شرکت و پرداخت مالیات به دولت کشور مورد نظر اروپایی و همچنین هزینه های جانبی مانند هزینه دفتر شرکت، حسابداری شرکت و پرسنل شرکت می باشد. به همین علت است که بسیاری این برنامه را با نام اخذ اقامت بدون سرمایه گذاری نیز می شناسند.

دیگر مورد از مزایای اخذ اقامت از طریق تمکن مالی در کشورهای اروپایی ارائه دهنده این برنامه مهاجرتی، امکان افتتاح حساب های بانکی برای خود و اعضای خانواده، دریافت کارت اعتباری یا کردیت کارت (Credit Card) و داشتن بیمه تامین اجتماعی در کشورهای اروپایی می باشد. همچنین این افراد امکان برخورداری از بیمه های پزشکی و درمان معتبر بین المللی را در این کشورها خواهند داشت. همچنین فرزندان این افراد امکان تحصیل در مراکز آموزشی معتبر در کشورهای اروپایی را پیدا می کنند و با توجه به عضویت کشورهای اروپایی ارائه دهنده برنامه اقامت تمکن مالی در پیمان بولونیا، امکان ادامه تحصیل و حتی کار در کشورهای پیشرفته ای مانند اتریش و آلمان برای آنان پس از اتمام دوره تحصیل در این کشور، فراهم خواهد شد.

 

 

موسسه مهاجرتی بین المللی پرگاس پارس با همکاری وکلای مجرب آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزا و اقامت دایم کشورهای مختلف از جمله از روش اثبات تمکن مالی می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

021-88662180

اینستاگرام ماکانال ما

  • اقامت تمکن مالی چیست؟



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top