info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

دانشگاه چارلز پراگ جمهوری چک

بدون شک معتبرترین دانشگاه کشور جمهوری چک دانشگاه چارلز پراگ یا Charles University in Prague است که نام دیگر آن دانشگاه کارلف می باشد. دانشگاه چارلز پراگ جمهوری چک به عنوان بزرگ ترین و قدیمی ترین دانشگاه این کشور در سال 1348 میلادی به دستور چارلز چهارم پادشاه امپراتوری روم در شهر پراگ تاسیس شد و از قدیمی ترین دانشگاه های اروپا و جهان نیز محسوب می گردد. یکی از دلایل شهرت دانشگاه چارلز پراگ جمهوری چک این بوده که آلبرت انیشتین سال ها در آن به تدریس و تحقیق پرداخته است. امروزه دانشگاه چارلز پراگ جمهوری چک به علت کیفیت بالای تحصیل علوم پزشکی در آن شناخته می شود و همین امر موجب شده همه ساله متقاضیان پرشماری برای اخذ پذیرش رشته های علوم پزشکی در آن اپلای کنند. به ویژه که در سال های اخیر مسئولین این دانشگاه برای جذب بیشتر دانشجویان بین المللی دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی را نیز راه اندازی کرده اند.



طول دوره های تحصیل کارشناسی در دانشگاه چارلز پراگ جمهوری چک 3 تا 4 سال می باشد. اما دوره های فوق لیسانس دانشگاه چارلز به طور معمول 2 سال و دوره های دکتری در این دانشگاه 3 تا 4 سال به طول می انجامد که می تواند این زمان بر حسب رشته تحصیلی، متفاوت باشد. پذیرش تحصیلی همه ساله دو بار برای دو ترم تحصیلی ارائه می گردد و ددلاین برای اپلای کردن این دوره ها معمولا 15 اکتبر و 15 جولای می باشد. این دانشگاه در حال حاضر حدود 51 هزار دانشجو را میزبانی می کند که حدود 19 هزار نفر از آنان در مقطع کارشناسی، 24 هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 8 هزار نفر در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند.

 

رنکینگ دانشگاه چارلز

از اصلی ترین دلایل اقبال به تحصیل در این دانشگاه، ممتاز بودن رنکینگ دانشگاه چارلز می باشد که با اختلاف، بهترین دانشگاه جمهوری چک به حساب آمده و در اروپا و دنیا نیز جایگاهی ارزشمند را به خود اختصاص داده است. با بررسی رنکینگ دانشگاه چارلز در یک دوره 4 ساله از سال 2017 تا 2020 بر اساس رتبه بندی موسسه معتبر QS به خوبی می توان ارزش تحصیل در این دانشگاه را درک نمود. در سال 2017 رنکینگ دانشگاه چارلز، در دنیا 302 و در جمهوری چک اول بوده است. رتبه دانشگاه چارلز چک در سال 2018 در دنیا به 314 تنزل پیدا کرده ولی در کشور چک همچنان اول بوده است. در سال 2019 رتبه دانشگاه چارلز چک به با اندکی افت دیگر به 317 دنیا رسید و همچنان دانشگاه اول جمهوری چک باقی ماند. اما در آخرین رتبه بندی اعلام شده توسط این موسسه برای سال 2020، رنکینگ دانشگاه چارلز در کشور چک همچنان اول باقی مانده و در دنیا با رشد بسیار مناسب به رتبه 291 رسیده است. لازم به ذکر است که این دانشگاه با بیش از 200 دانشگاه معتبر از سراسر دنیا توافق نامه های همکاری دارد.

علاوه بر مناسب بودن رنکینگ دانشگاه چارلز، دلیل دیگری نیز برای انتخاب این دانشگاه برای دانشجویان ایرانی مشتاق تحصیل در جمهوری چک وجود دارد و آن مورد تایید بودن مدارک تحصیلی ارائه شده در این دانشگاه در کشورمان می باشد. برای رشته های غیر پزشکی در آخرین لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم برای سال تحصیلی 2019، دانشگاه چارلز پراگ جمهوری چک، در میان دانشگاه های ممتاز طبقه بندی شده است. در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت برای سال تحصیلی 2019 2020 هم می توان نام دانشگاه چارلز را مشاهده نمود.

می دانیم که کشور جمهوری چک از تجزیه کشور چکسلواکی سابق به دو کشور جمهوری چک و اسلواکی تشکیل شده است. اما دانشگاه های جمهوری چک به ویژه دانشگاه چارلز پراگ دارای رنکینگ بالاتری نسبت به دانشگاه های اسلواکی از جمله دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا دارند و به همین جهت اقبال بیشتری برای تحصیل در جمهوری چک نسبت به تحصیل در اسلواکی وجود دارد. اما باید این نکته را هم در نظر داشت که اخذ پذیرش از دانشگاه های جمهوری چک سخت تر بوده و برعکس اسلواکی برای ورود به آن ها حتما به ارائه مدرک زبان نیاز می باشد.

 

هزینه تحصیل در دانشگاه چارلز چک

تحصیل در دانشگاه چارلز پراگ، به زبان چکی در اکثر رشته های تحصیلی کاملا رایگان می باشد. البته برای بسیاری از دانشجویان به ویژه هموطنان ما تحصیل به زبان انگلیسی به علت عدم نیاز به آموزش زبان چکی را ترجیح می دهند که این دوره ها رایگان نمی باشد. هزینه تحصیل در دانشگاه چارلز چک به زبان انگلیسی بر اساس رشته تحصیلی و مقطع می تواند متفاوت باشد. اما به طور معمول هزینه تحصیل در دانشگاه چارلز چک به زبان انگلیسی بین 5000 تا 15000 یورو در سال می باشد.

 

رشته های دانشگاه چارلز چک

تنوع رشته های دانشگاه چارلز چک بسیار زیاد است و 17 دانشکده و 3 موسسه این دانشگاه رشته های دانشگاه چارلز چک را به بیش از 51 هزار دانشجوی آن ارائه می دهند. دانشکده های اصلی ارائه دهنده رشته های دانشگاه چارلز چک عبارتند از:

- پنج دانشکده پزشکی (3 مورد در پراگ، یک مورد در پلزن و دیگری در هرادچ کرالوف)

- دانشکده داروسازی

- دانشکده تربیت بدنی

- دانشکده علوم مهندسی

- دانشکده علوم پایه

- دانشکده فیزیک

- دانشکده ریاضی

- دانشکده هنر

- دانشکده آموزش و پرورش

- دانشکده علوم انسانی

- دانشکده علوم اجتماعی

- دانشکده الهیات پروتستان

- دانشکده الهیات کاتولیک

 

تحصیل داروسازی در دانشگاه چارلز چک

یکی از محبوب ترین رشته های تحصیلی دانشگاه چارلز جمهوری چک، داروسازی است که یکی از رشته های محبوب جوانان ایرانی برای تحصیل نیز محسوب می گردد. طول دوره تحصیل داروسازی در دانشگاه چارلز چک، 5 سال می باشد. دوره های تحصیل داروسازی در دانشگاه چارلز چک به زبان انگلیسی نیز ارائه می گردد و برای ورود به این دوره ها نیاز به ارائه مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6 می باشد. البته در صورتی که داوطلب نتواند نمره مورد نظر را کسب کند می تواند دوره های زبانی که در کالج های جمهوری چک برگزار می شود را شرکت کرده و خود را برای ورود به دانشگاه چارلز پراگ آماده سازد. در پایان دوره 5 ساله تحصیل داروسازی در دانشگاه چارلز چک، به دانشجوی فارغ التحصیل شده مدرک فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد رشته داروسازی اعزا می شود. لازم به ذکر است که هزینه تحصیل داروسازی در دانشگاه چارلز چک حدود 7600 یورو در سال می باشد.

 

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه چارلز پراگ

همان طور که پیش تر ذکر کردیم بیشتر شهرت این دانشگاه به علت کیفیت بالای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه چارلز پراگ است. این دانشگاه در زمینه رشته های پزشکی و دندانپزشکی از دانشگاه های سرآمد در سطح اروپا به حساب آمده و طول دوره تحصیل پزشکی در آن 6 سال و دندانپزشکی 5 سال می باشد.

دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز از قدیمی ترین دانشکده های پزشکی اروپای مرکزی به شمار رفته و در سال 1348 میلادی تاسیس شده است. آموزش های این دانشکده در 5 مرکز آموزشی و درمانی ارائه می گردد که 3 مورد از آنان در شهر پراگ پایتخت جمهوری چک قرار دارند.

 

آزمون ورودی دانشگاه چارلز جمهوری چک

فارغ التحصیلان مقطع دبیرستان در کشورمان می توانند برای ورود به دوره های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه چارلز جمهوری چک، می بایست دیپلم با نمره A و مدرک زبان آیلتس با نمره 6 یا 6 و نیم بر اساس رشته انتخابی را ارائه نموده و در آزمون SAT که در واقع به مثابه آزمون ورودی دانشگاه چارلز جمهوری چک می باشد شرکت کرده و با نمره حداقل 2100 پذیرفته شوند. آزمون ورودی دانشگاه چارلز جمهوری چک به زبان انگلیسی برگزار می گردد و برای شرکت در این آزمون نیز تسلط کامل بر زبان انگلیسی الزامی است. مواد امتحانی آزمون ورودی دانشگاه چارلز جمهوری چک، دروس زیست شناسی، شیمی و ریاضیات هستند. در پایان نیز مصاحبه ای نهایی برای اعطای پذیرش به دانشجو صورت می گیرد. آزمون ورودی دانشگاه چارلز جمهوری چک سه بار در سال در ماه های ژانویه، می و آگوست  هر سال برگزار می گردند.

 

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی جمهوری چک و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های مختلف در دانشگاه های جمهوری چک از جمله دانشگاه چارلز پراگ و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • دانشگاه چارلز پراگ جمهوری چک
  • دانشگاه چارلز پراگ
  • دانشگاه چارلز جمهوری چک
  • دانشگاه چارلز
  • دانشگاه کارلف جمهوری چک
  • دانشگاه چارلز چک



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top