info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

کیملیک ترکیه چیست و چگونه می توان آن را دریافت کرد؟

در سال های اخیر عده قابل ملاحظه ای از هموطنانمان در ترکیه مقیم شده اند و در این کشور به زندگی می پردازند. روش های مختلفی برای اخذ اقامت موقت و دائم کشور ترکیه وجود دارد که این عزیزان نیز از همین طرق در کشور همسایه غربی مان مقیم شده اند. از آنجا که بسیاری دیگر از هموطنانمان نیز در تکاپوی مهاجرت به ترکیه هستند، در این مطلب به یک مورد مهم و کاربردی برای این عزیزان  می پردازیم که کیملیک ترکیه چیست و چگونه می توان آن را دریافت کرد؟



کیملیک ترکیه چیست؟

کیملیک در زبان ترکی به معنی هویت بوده و در اصطلاح به کارت اقامت ترکیه (Residence of Turkey)، نیز کیملیک می گویند. اتباع خارجی که قصد دارند در ترکیه اقامت گزینند، از طریق اداره مهاجرت این کشور تقاضا می دهند و این اداره پس از بررسی مدارک آنان، کارتی به نام کارت کیملیک ترکیه به آنان اعطا می کند و با داشتن آن اقامت قانونی در این کشور را خواهند داشت و از امتیازات آن نیز بهره مند خواهند شد. اما نباید به اشتباه این افراد را شهروند ترکیه محسوب کرد. حتی دریافت این کارت، هیچ امتیازی برای دریافت پاسپورت و شهروندی ترکیه برای متقاضیان به همراه ندارد. نکته مهم دیگر این است که دارندگان کارت کیملیک ترکیه، به هیچ وجه اجازه کار در این کشور را ندارند. این افراد برای اینکه بتوانند در ترکیه کار کنند، باید برای دریافت اجازه کار اقدام کنند.

 

دریافت کیملیک ترکیه

برای دریافت کیملیک ترکیه باید متقاضی حتما در ترکیه حضور داشته باشد و برخی از مراحل اداری حتما باید بصورت حضوری صورت گیرد. در گام اول فرد متقاضی باید یکی از بیمه های درمانی ترکیه را خریداری کند. هزینه یک سال بیمه درمانی در کشور ترکیه بین 100 تا 550 لیر می تواند باشد. سپس می تواند برای تکمیل فرم درخواست دریافت کیملیک یا فرم راندوو اقدام نماید. این سایت که در سایت مهاجرت ترکیه موجود است. متقاضی در بخش شغل این فرم نباید چیزی ذکر نماید، زیرا مجوز کار را با کیملیک دریافت نخواهد کرد. پس از پر کردن این فرم، زمان مراجعه فرد به اداره مهاجرت ترکیه به وی اطلاع داده خواهد شد. در گام بعدی فرد متقاضی باید کد مالیاتی یا ورگی نومرسی دریافت کند که در مراحل اداری، مصاحبه کیملیک و افتتاح حساب بانکی هم به آن نیاز خواهد داشت. اجاره خانه از بهترین روش ها برای اخذ اقامت ترکیه است و اجاره نامه باید در دفاتر اسناد رسمی یا دفاتر نوتر ترکیه مهر شود. هزینه این کار به طور معمول حدود 80 تا 100 لیر به ازای هر عضو خانواده است.

در گام بعدی برای دریافت کیملیک کارت ترکیه باید هزینه های اداری پرداخت شده و رسید دریافت شود. این هزینه ها شامل هزینه خاک ترکیه (حدود 70 تا 80 لیر) و هزینه صدور کیملیک بر اساس روش اخذ اقامت است که برای  ارزانترین روش ها 5000 لیر است.

در گام آخر متقاضاین باید در تاریخ تعیین شده در اداره مهاجرت ترکیه حاضر شده و در مصاحبه اخذ اقامت شرکت کرده و مراحل اداری را طی نمایند.

 

مدارک لازم جهت اخذ کیملیک ترکیه

لیست مدارک لازم برای اخذ کیملیک ترکیه به شرح زیر است:

- پاسپورت معتبر دارای مهر ورود به داخل خاک ترکیه

- یک کپی رنگی از فرم پر شده درخواست اقامت موقت (فرم راندوو)

- شماره مالیاتی (ورگی نومرسی)

- یک کپی رنگی از بیمه ‌نامه

- چهار قطعه عکس 6*4

- اصل اجاره نامه یا گواهی اثبات اقامت که به مهر دفاتر نوتر رسیده باشند (فقط در صورتی که از طریق اجاره خانه در ترکیه قصد اخذ اقامت داشته باشید).

رسید پرداخت هزینه های مربوط به دریافت کیملیک کارت (حق خاک و هزینه صدور کیملیک)

 

تمدید کیملیک ترکیه

کارت کیملیک ترکیه معمولا یکسال اعتبار دارد. هنگامی که مدت اعتبار کیملیک فرد رو به پایان است، باید قبل از تمام شدن آن نسبت به تمدید کیملیک کارت اقدام نماید. معمولا نمی ‌توان به همان روش اولیه برای تمدید کیملیک اقدام کرد. به عنوان نمونه اگر با اجاره خانه در ترکیه کیملیک خود را دریافت کرده اید، برای تمدید کارت اقامت خود نمی ‌توانید به وسیله تمدید اجاره خانه اقدام کنید و باید یک شیوه دیگر برای اخذ اقامت ترکیه را امتحان کنید.

اما متاسفانه اخیرا اخباری در مورد محدود شد ارائه کیملیک به اتباع برخی کشورها از جمله ایران از مقامات ترکیه شنیده می شود که هنوز جزئیات آن اعلام نشده است.

 

موسسه مهاجرتی بین المللی پرگاس پارس با همکاری وکلای مجرب در اروپا آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزا و اقامت دایم و اخذ شهروندی کشورهای اروپایی از جمله ترکیه می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

021-88662180

اینستاگرام ماکانال ما

  • کیملیک ترکیه چیست و چگونه می توان آن را دریافت کرد؟



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top