info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

ویزای EB1 یا ویزای نخبگان آمریکا

در سال های اخیر، ارزش افراد نخبه و کارآمد و به طور کلی نیروی کار شایسته و توانمند در اکثر کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته، بیش از قبل دیده شده است. کشور آمریکا هم مانند سایر کشورهای پیشرفته اهتمام ویژه ای به جذب افراد نخبه دارد و از طرق مختلف و با اعطای انواع ویزا و مجوزهای اقامت، این افراد را پذیرا می باشد. یکی از تسهیلاتی که برای افراد نخبه در کشور آمریکا در نظر گرفته شده، ویزای EB1 یا ویزای نخبگان آمریکا است که مختص افراد شناخته شده در زمینه های مختلف در سطح ملی و بین المللی است. در ادامه این مطلب به تفصیل به شرایط و مزایای این برنامه مهاجرتی اشاره می نماییم.

 



انواع ویزای نخبگان آمریکا

با در نظر گرفتن هدف افراد از اقامت در آمریکا، ویزای نخبگان آمریکا به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شود:


1. ویزای نخبگان آمریکا از نوع مهاجرتی یا ویزای EB1:

این ویزا به ویزای انیشتین هم معروف است و برای اتباع خارجی که توانایی فوق العاده ای در زمینه حرفه ای و کاری خود، اعم از علوم، هنر، آموزش، تجارت، یا دو و میدانی دارند، در نظر گرفته شده است. برای دریافت این ویزا باید حتما شواهد مستدل بر تقدیر در عرصه های ملی یا بین المللی ارائه گردد که می تواند مدال یا جایزه باشد. افرادی که شاگردانشان نیز مقام های ملی و بین المللی آورده باشند، می توانند این ویزا را بدست آورند. غیر از مدارک دال بر تقدیر، عضویت در انجمن ها و یا گروه هایی است که تنها با درصد موفقیت بالا امکان عضویت در آن ها را وجود دارد نیز می تواند یک معیار به حساب آید. دیگر معیار، درج تصویر، اخبار و مصاحبه های فرد در نشریات، مجلات و سایر رسانه های بزرگ و پرمخاطب است. دستاوردها و مشارکت های فرد در پروژه های موفق، نوآوری و ثبت اختراع به همراه برخورداری از حقوق بالا یا اداره و مدیریت یک شرکت سودآور نیز معیار قابل قبول دیگر برای اخذ این نوع ویزا به حساب می آید. این ویزا خود به سه دسته تقسیم بندی می شود:


دسته اول: داشتن توانایی های فوق العاده

متقاضیان می توانند توانایی فوق العاده خود را را در رشته مدنظر خود (رشته می تواند موارد ذیل باشد: علوم، هنر، آموزش، تجارت، یا ورزش) از طریق دستیابی به درجات، تحسین و شهرت در سطح ملی یا بین المللی نشان دهند.

 

دسته دوم: اساتید یا محققین برجسته

متقاضیان می توانند نشان دهند که به دلیل عملکرد فوق العاده خود در رشته تحصیلی خود به رسمیت شناخته شده اند. علاوه بر این، این افراد باید حداقل 3 سال تجربه در زمینه تدریس یا تحقیق در همان زمینه دانشگاهی داشته باشند.
همچنین، این افراد با ورود به ایالات متحده تدریس خود را یکی از موسسات عالی دانشگاهی ایالات متحده دنبال خواهند کرد یا یک موقعیت تحقیقاتی در یک دانشگاه یا موسسه آموزشی معادل خواهند گرفت.

 

دسته سوم: روسا یا مدیران اجرایی چند ملیتی

افرادی که قصد دارند با هدف ادامه کار در سازمان یا کسب و کاری که در آن مشغول هستند، وارد ایالات متحده آمریکا شوند. این افراد باید حداقل در سه سال گذشته در مقام مدیریتی یا اجرایی در شعبه شرکت آمریکایی در کشور خارجی استخدام بوده باشند. در واقع کارفرمایی که برای این دسته از افراد درخواست ویزا می دهد، باید یک کارفرمای آمریکایی باشد و در زمان ثبت درخواست حداقل یک سال سابقه تجارت داشته باشد.

 

2. ویزای نخبگان آمریکا از نوع غیرمهاجرتی یا ویزای O:

این نوع ویزای تخبگان آمریکا موقت و غیر مهاجرتی است و افرادی که دارای توانایی های فوق العاده ای در علوم، هنر، آموزش، تجارت، و ورزش باشند، یا موفقیت ها و دستاوردهای بی نظیری در صنعت فیلم یا تلویزیون کسب کرده باشند و به خاطر این دستاوردها در سطح ملی یا بین المللی به رسمیت شناخته شده باشند می توانند آن را بدست آورند. این ویزا خود به سه دسته اصلی ویزای  O1، ویزای O2 و ویزای  O3 تقسیم بندی می شود.


1. ویزای O1 خود به دو زیر مجموعه دیگر تقسیم می شود که عبارتند از: ویزای O1A و ویزای  O1B
- ویزای O1A : مخصوص افرادی که توانایی بالایی در علوم، آموزش، تجارت یا ورزش دارند، طراحی شده است. نکته مهم این است که این نوع ویزا، توانایی در هنر، فیلم های سینمایی یا صنعت تلویزیون را شامل نمی شود.
- ویزای O1B : مخصوث افرادی که توانایی بالایی در هنر دارند یا دستاوردهای خارق العاده ای در صنعت سینما یا تلویزیون داشته اند، طراحی شده است.


2. ویزای O2 :ویژه افرادی که متقاضیان ویزای O1 را به منظور کمک در یک رویداد یا اجرایی خاص همراهی می کنند، طراحی شده است. (لازم به ذکر است افرادی که برای همراهی متقاضیان ویزای O1A متقاضی ویزای O2 هستند، فعالیتشان باید بخش جدایی ناپذیر فعالیت متقاضی O-1A باشد. همچنین کمک و یاری متقاضی ویزای O2 برای متقاضی ویزای O1B باید ضروری باشد. لازم به ذکر است متقاضی ویزای O2 باید دارای مهارت ها و تجربه های هم راستا با O1 باشد و اتباع آمریکایی نتوانند کار وی را برای متقاضی O1 انجام دهد).


3. ویزای O3 : برای همسران و فرزندان مجرد زیر 21 سال متقاضیان ویزاهای O1 و O2 طراحی شده است.
همان طور که پیش تر ذکر شد، بسیاری از کشورهای پیشرفته برای جذب افراد نخبه تسهیلات ویژه ای ارائه می دهند. یکی از اصلی ترین این برنامه ها، ویزای استارتاپ کانادا است که در مطلبی دیگر به تفصیل به آن پرداخته ایم.

 

 

موسسه مهاجرتی بین المللی پرگاس پارس با همکاری وکلای مجرب آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزای کار و اقامت کاری متخصصان مشاغل مختلف و نخبگان در کلیه کشورهای دنیا می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

021-88662180

اینستاگرام ماکانال ما

  • ویزای EB1 یا ویزای نخبگان آمریکا



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top