info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

آزمون PLAB انگلستان

همچون دیگر کشورهای مهاجرپذیر، پروسه ادامه تحصیل و کاریابی در انگلستان برای متقاضیان گروه پزشکی متفاوت از دیگر دسته های حرفه ای می باشد. پزشکان و یا دندانپزشکان در صورتی مجوز کار و یا ادامه تحصیل در کشوری مانند انگلستان را خواهند داشت که دوره های معادلسازی آن کشور را گذرانده و روند مرتبط و مقرر آن را طی نمایند. یکی از این مراحل که در تمامی کشورها اعمال می شود قبولی در آزمون های معادلسازی است که شامل آزمون های تئوری و عملی می باشد. این آزمون در انگلستان PLAB  نام دارد که مخفف عبارت آزمون ارزیابی حرفه ای و زبانی پزشکان Professional and Linguistic Assessment Board (PLAB) بوده و متقاضیانی که تحصیلات پزشکی خود را در خارج از انگلستان و کشورهای حوزه منطقه اقتصادی اروپا EEA و سوئیس گذرانده اند می بایست در این آزمون شرکت نمایند. هدف از آزمون PLAB انگلستان ارزیابی توانایی، مهارت و دانش پزشکان فارغ التحصیل بین المللی، یعنی IMG ها به منظور ادامه تحصیل و یا کار در انگلستان ست.



امتحان پلب پزشکی انگلیس

امتحان پلب پزشکی انگلیس شامل دو مرحله PLAB1  و PLAB2 بوده که بخش اول آن، آزمونی کتبی و چند گزینه ای با ۱۸۰ سوال می باشد. بخش دوم آزمون بالینی و هدفمند عملی بوده که به نام OSCE شناخته می شود و 18 ایستگاه بالینی را شامل می شود و هر ایستگاه 2 دقیقه زمان مطالعه دارد. این آزمون در سطح صلاحیت یک پزشک در شروع سال پایه 2 F2 تنظیم گردیده است. تنها در صورت قبولی در هر دو بخش به متقاضی مجوز کار به عنوان پزشک داده می شود.

برای پاسخ به سوالات بخش اول آزمون PLAB انگلستان، سه ساعت زمان در نظر گرفته شده، این آزمون به ارزیابی توانایی فرد در به کارگیری عملی دانش خود در هنگام معاینه و مراقبت بیمار پرداخته و بیشتر بر روی شرایط عمومی پزشکی و رفتار یک پزشک خوب و متعهد و تجهیزات معمول بکار رفته در بیمارستان های بریتانیا تمرکز دارد. سوالات معمولا با سناریوی کوچکی آغاز شده و متقاضی می بایست یکی از پنج گزینه موجود را برای پاسخ انتخاب نماید.

این آزمون شرایط شایع، مهم یا حاد بخش اورژانس که توسط کارآموزانی که وارد سال دوم برنامه بنیاد (GP) می شوند، و مدیریت شرایط طولانی مدت دیده شده در مراقبت های اولیه را پوشش می دهد و شامل وظایف پیشرفته تر یک پزشک عمومی F2 نمی شود.

آزمون بخش اول چهار مرتبه در سال نه تنها در انگلستان بلکه تحت نظارت شورای فرهنگی بریتانیا (British Council) در کشورهای دیگری از جمله استرالیا، کانادا، بنگلادش، مصر، غنا، هند، نیجریه، پاکستان، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، سریلانکا، امارات و سودان برگزار می گردد. از شرایط شرکت در این آزمون داشتن مدرک معتبر در رشته پزشکی و نیز مدرک زبان مانند آیلتس ۷.۵ ( با هر مهارت حداقل ۷) می باشد. هزینه شرکت در این آزمون تا پایان مارس ۲۰۲۰ مبلغ ۲۳۵ پوند و از اول آوریل ۲۰۲۰، مبلغ ۲۳۹ پوند اعلام شده است.

به منظور آشنایی با مواردی که در این آزمون مورد بحث بوده، بلوپرینت هایی (جدول مشخصات)  وجود دارد که موضوعات و اهداف اصلی آزمون و ضروریات آن و نیز مهارت های لازم را برای شرکت در آزمون فراهم می آورد. مباحث و زمینه های مهارت تحت پوشش در بلوپرینت های PLAB با مواردی که به پزشکان سال دوم دوره های Foundation آموزش داده می شود مطابقت دارد. حوزه سوالات در قسمت اول آزمون PLAB انگلستان بیشتر در خصوص اپیدمیولوژی، ژنتیک، دارو شناسی، بیوشیمی، فیزیولوژی، مراقب های بالینی،‌ مدیریت شرایط حاد و ... می باشد و نتایج بخش اول آزمون  PLABانگلستان شش هفته بعد از آزمون در دسترس بوده که در صورت عدم قبولی در آزمون می توان تا چهار مرتبه در آزمون بخش اول امتحان پلب پزشکی انگلیس PLAB شرکت نمود. به محض قبولی در آزمون بخش اول می توان طی دو سال برای شرکت در آزمون بخش دوم آزمون PLAB انگلستان اقدام نمود.

PLAB2 آزمون طرح ریزی شده بالینیِ هدفمندیobjective structured clinical exam (OSCE)  با ۱6 سناریو ست که برای پاسخ به هر کدام از این سناریوها ۸ دقیقه زمان در نظر گرفته شده و سعی بر آن دارد که توانایی متقاضیان را در شرایط واقعی، شرایط حاد و مواقع اورژانسی در بلند مدت بسنجد. این آزمون در مرکز ارزیابی بالینی در طول سال و تنها در شهر منچستر کشور انگلستان برگزار گشته و همانند بخش اول آزمون PLAB انگلستان تمامی موضوعاتی را که در سال دوم برنامهFoundation  پزشکان با آن رو برو می شوند پوشش می دهد.

حوزه های OSCE  که در نتیجه متقاضی موثر است عبارت است از:

۱- آزمون بالینی: در این آزمون شخصی آموزش دیده نقش بیمار را ایفا نموده و در آن توانایی متقاضی برای معاینه فیزیکی و استفاده از ابزار درست برای بررسی شرایط بیمار، جمع آوری اطلاعات و شرح حال بیمار ( مهارت های تکنیکی و ارزیابی و کاربردی)  ارزیابی می گردد.

۲- مهارت های عملی: بخشی از این آزمون به ارزیابی توانایی فرد در به کارگیری روش های متداول معاینه بیمار پرداخته که شامل گرفتن فشار خون، تزریق وریدی، محاسبه دز دارو، تزریق عضلانی، احیا قلبی ریوی، بخیه زدن، تفسیر نوار قلب و...می باشد.

۳- مهارت های ارتباطی: این مهارت بواسطه مشاهده تعاملات متقاضی و بیمار شبیه سازی شده ارزیابی می شود. به عنوان مثال: نحوه بیان تشخیص پزشک و درمان آن، ، استفاده از سوالات و رعایت اصول اخلاقی، نحوه شرح بیماری به بیمار، مشارکت با بیمار در تصمیم گیری، ارتباط با متخصصان، نحوه برخورد با بیماران مضطرب و خانواده های آنان، ارائه مشاوره و ....

از دیگر مواردی که در بخش دوم آزمون PLAB انگلستان به آن توجه می شود مهارت های مدیریت بالینی طرح ریزی پلان مدیریتی ست.

مدت زمان آزمون PLAB 2، سه ساعت و ده دقیقه بوده و متقاضی در میان سناریوها به مدت یک ساعت و نیم برای خواندن دستورالعمل ها و اطلاعات بیمار زمان خواهد داشت. هزینه شرکت در آزمون PLAB2 تا آخر مارس ۲۰۲۰، مبلغ ۸۶۰ پوند و نتایج آن در چهارشنبه چهار هفته بعد از هر آزمون منتشر می گردد.

 

کار پزشکی در انگلیس

در دوران همه گیری ویروس کرونا، بیش از پیش ارزش کار کادر درمان و به ویژه پزشکان نمایان گردید و در کشورهای پیشرفته مانند انگلستان، شرایط برای جذب پزشک از سایر نقاط جهان مهیاتر گردید. زیرا سیستم بهداشت و درمان کارآمد انگلیسی که به NHS شهرت دارد، برای ارائه خدمات درمانی بهتر به بیماران، نیاز به جذب افراد متخصص بیشتری را حس کرد. در طرف مقابل، فرصت کار در یکی از بهترین نظام های سلامت در جهان با درآمد و شرایط کاری مناسب، می تواند برای پزشکان در سراسر جهان بسیار جذاب باشد. از این رو بسیاری از علاقمندان تحصیل رشته پزشکی نیز برای اینکه پس از تحصیلات خود و جهت ورود به چنین سیسستم بهداشت و درمانی نیاز به شرکت در آزمون PLAB انگلستان و موفقیت  در آن نداشته باشند،سعی دارند از ابتدا به تحصیل در انگلیس در رشته پزشکی پرداخته و بعد از دوره تحصیل خود مستقیما وارد بازار کار و سیستم بهداشت و درمان بریتانیا شوند.

کار پزشکی در انگلیس یکی از حرفه های پر مخاطب بوده و مستلزم گذراندن دوره ها و احراز شرایطی خاص می باشد. پس از قبولی در بخش دوم آزمونPLAB انگلستان که به معادل سازی مدرک پزشکی در انگلیس می انجامد،‌ متقاضی می تواند طی دو سال درخواست مجوز کار خود را در سازمان « شورای عمومی پزشکی» GMC) ( The General Medical Council  که سازمانی دولتی بوده و وظیفه صدور مجوز پزشکی به پزشکان واجد شرایط را دارد، ثبت نماید. پس از دریافت تایید درخواست ثبت، متقاضی می تواند کار خود را به عنوان یک پزشک در انگلستان آغاز نماید. هر پزشکیِ دارای مجوزِ کار پزشکی در انگلیس در طول دوران کاری خود تایید اعتبار مجدد یا revalidation می شود که نشان دهنده به روز بودن دانش پزشکِ مورد نظر در حوزه حرفه ای و تخصصی اش می باشد.

در سال 2022 دستمزد پزشکان GP در انگلستان از 62000  تا 94000 پوند در سال متغیر می باشد. موارد بسیاری در متغیر بودن دستمزد پزشکان دخیل بوده که از جمله آنان می توان به مواردی چون نوع حوزه کاری، تخصص، میزان و حجم کار و تعداد نوبت های کاری اشاره نمود. طبیعتا درآمد پزشکان با مدارک تخصص و فوق تخصص به ویژه در رشته هایی همچون جراحی، می تواند بالاتر باشد.

 

 

در پایان لازم به ذکر است موسسه مهاجرتی پرگاس پارس با کارشناسان و وکلای مجرب خود در کلیه کشورهای ذکر شده و سایر نقاط دنیا، آماده ارائه خدمات در زمینه معادل سازی مدارک دندانپزشکی و پزشکی در خارج از کشور از جمله کشور انگلیس به این عزیزان می باشد. جهت اخذ اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید با شماره این موسسه تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • آزمون PLAB انگلستان



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top