info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

معادل سازی مدارک تحصیلی در آلمان

می دانیم که دانش آموختگان دانشگاه های هر کشوری برای ورود به کشور دیگر برای ادامه تحصیل و به ویژه ورود به بازار کار نیاز به معادل سازی مدارک تحصیلی خود در کشوری که علاقمند به تحصیل و کار می باشند؛ دارند. به همین ترتیب برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارند و یا می خواهند در بازار کار این کشور مشغول شوند، باید به فکر معادل سازی مدارک تحصیلی در آلمان باشند.



 

اگر هدف از ارزشیابی مدارک تحصیلی در آلمان، ادامه تحصیل در آلمان باشد، اما و اگرهای زیادی دخیل هستند مانند: اینکه تحصیل در دانشگاه آزاد صورت گرفته یا سراسری، تحصیلات در مقطع کاردانی بوده یا کارشناسی و ... . افرادی که در آزمون سراسری یا همان کنکور کشورمان پذیرفته می شوند، اگر متقاضی تحصیل در آلمان باشند می توانند در Studienkolleg یک سال تحصیل نموده و بنا بر نمرات پایان دوره ای که اخذ می کنند در دانشگاه های آلمان برای تحصیل پذیرفته شوند. حتی اگر پذیرفته شدگان کنکور در کشور خودمان دو ترم تحصیلی را بگذرانند می توانند بدون دوره کالج یک ساله به صورت مستقیم وارد دانشگاه های آلمان شوند. برای ارزشیابی مدارک تحصیلی در آلمان  برای ورود به دانشگاه های این کشور باید از طریق سامانه ای که DAAD آلمان یعنی موسسه تبادلات آکادمیک آلمان و uni-assist این کشور ارائه می کنند؛ اقدام شود.

 

ارزشیابی مدارک تحصیلی در آلمان جهت ورود به بازار کار

قطعا شنیده اید که فارغ التحصیلان رشته های حساس مانند رشته های علوم پزشکی، حقوق و روانشناسی برای اخذ مجوز کار در کشورهای دیگر نیاز به معادل سازی مدارک خود در کشور مقصد دارند. این بدین معناست که معادل سازی مدارک پزشکی در آلمان برای کار پزشکان در این کشور الزامیست. اما آیا برای علاقه مندان پیدا کردن کار در آلمان، که رشته های دیگری مانند رشته های فنی مهندسی خوانده اند نیز ارزشیابی مدارک تحصیلی در آلمان جهت ورود به بازار کار این کشور لازم و ضروری است؟

در هر ایالت کشور آلمان موسسه های مسئول ارزشیابی مدارک تحصیلی بر اساس مشاغل و رشته ها متفاوت می باشند. یکی از معتبر ترین مراکزی که در حال حاضر ارزشیابی مدارک تحصیلی در آلمان جهت ورود به بازار کار این کشور را انجام می دهد اداره مرکزی آموزش خارجیان آلمان یعنی ZAB است که موسسه ای تحت نظارت وزارت فرهنگ آلمان می باشد.

اما می بایست پیش از مراجعه به این اداره برای معادل سازی مدارک تحصیلی در آلمان به سایت Anabin رجوع کرده و ببینید نام دانشگاهی که شما در ایران تحصیلات خود را در آن سپری کرده اید مورد تایید آلمان هست یا خیر. در حقیقت اگر جلوی نام دانشگاه شما وضعیت را + H قرار داده باشند، یعنی مدرک تحصیلی شما که از دانشگاه فوق کسب شده است در آلمان قابلیت ارزشیابی را دارد. طبیعتا اگر در مقابل نام دانشگاه در ستون وضعیت، - H را مشاهده کردید بدین معناست که با کمال تاسف مدرک تحصیلی شما که در این دانشگاه اخذ شده در کشور آلمان قابل ارزشیابی نیست. اما بعضا حالت سومی نیز در مقابل نام برخی دانشگاه ها در ستون وضعیت مشاهده می شود که -/+ H می باشد و معنای آن عدم وجود نظر یا تصمیمی ویژه در مورد دانشگاه مورد نظر است. در حقیقت مدرک تحصیلی شما که از دانشگاه فوق بدست آمده ممکن است مورد ارزشیابی قرار بگیرد یا خیر و هیچ پاسخ قطعی در این زمینه نمی توان داد.

معمولا تعداد متقاضیان ارزشیابی مدارک تحصیلی در آلمان جهت ورود به بازار کار این کشور بسیار زیاد است و سر موسساتی مانند ZAB بسیار شلوغ است. به همین علت پس از اینکه مدارک خود را به همراه رسید پرداخت 100 یورو هزینه ارزشیابی به موسسه ارسال کردید، باید مدتی منتظر بمانید تا نوبت به شما برسد. معمولا پس از 5 تا 6 هفته کاری از زمان ارسال مدارک، ارزشیابی مدارک تحصیلی در آلمان برای شما آغار می شود و کل فرآیند تا ارائه نتیجه معمولا نهایتا 3 ماه به طول می انجامد.

در این قسمت قصد داریم رشته ها و مشاغل را به چند دسته تقسیم کنیم و بیان کنیم که برای کدام دسته از مشاغل و رشته ها، معادلسازی یک ضرورت بوده، برای کدام دسته مفید بوده ولی 100 درصد لازم نمی باشد.

 

1. رشته ها و مشاغل تحت نظارت Reglementierte

مشاغل و رشته هایی که در این دسته قرار می گیرند، فارغ التحصیلانشان 100 درصد به ارزشیابی مدارک تحصیلی در آلمان جهت ورود به بازار کار نیاز دارند. پیش تر هم عرض کردیم که رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و به طور کلی رشته های علوم پزشکی که با جان انسان ها سر و کار دارند و رشته هایی دیگر مانند حقوق و روانشناسی در دسته بندی این گونه رشته ها و مشاغل طبقه بندی می شوند. افرادی که قصد تاسیس شرکت شخصی خود در آلمان در زمینه های مشاغل فنی یا Handwerk را دارند نیز باید مدارک خود را برای ارزشیابی ارائه دهند.

 

2. رشته ها و مشاغل عادی Nicht-reglementierte Berufe

در مورد این دسته از رشته ها معادل سازی مدارک تحصیلی در آلمان ضرورتی ندارد و برای ورود به بازار کار این کشور لازم نمی باشد. فارغ التحصیلان و شاغلین رشته های مهندسی مانند کامپیوتر، فناوری اطلاعات، برق، مکانیک، عمران، معماری و ... و همچنین افراد ماهری که در رشته های فنی حرفه ای تخصص دارند مانند نانوایان برای ورود به بازار کار این کشور به معادل سازی مدارک تحصیلی در آلمان ملزم نخواهند بود. اما این عدم الزام بدین معنا نیست که معادل سازی برای این افراد هیچ منفعتی نداشته باشد. بلکه افرادی که در این مشاغل و رشته ها نیز فعال هستند اما اقدام به معادل سازی مدارک تحصیلی در آلمان نموده اند، می توانند شانس بسیار بیشتری برای پیدا کردن کار در آلمان داشته باشند. در حقیقت مدرک معادل سازی شده وقتی به همراه رزومه کاری به دست کارفرمای آلمانی می رسد، برای وی شرایط فرد جویای کار را با وضوح بیشتری نمایان می کند و خود مزیت بزرگی است و به همین سبب در صورت داشتن شرایط مناسب، برای وی شانس بیشتری برای کاریابی در آلمان ایجاد می کند.

 

معادل سازی مدرک تحصیلی مهندسی در آلمان

در کشور آلمان به فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد رشته های دانشکده های فنی مهندسی، عنوان Dipl-Ing داده می شود که برای ما تقریبا ناشناخته است و بالعکس بسیاری از عنوان های تحصیلی و شغلی در کشور ما نیز برای آلمانی ها مفهومی نداشته و در آنجا به طور کاملا متفاوتی ارائه می شود. به همین علت وقتی یک کارفرما می خواهد در میان رزومه هایی که در اختیار دارد بهترین گزینه را انتخاب کند قطعا به دنبال گزینه ای می رود که به شکل واضح تری اطلاعات تحصیلی و حرفه ای خود را برای وی شرح داده است. قطعا اگر می خواهید در رشته های فنی مهندسی در این کشور شانس خوبی برای پیدا کردن شغل داشته باشید، باید حتما فرآیند معادل سازی مدرک تحصیلی مهندسی در آلمان را انجام دهید.

 

هزینه معادل سازی مدرک تحصیلی در آلمان

به منظور ارزشیابی و معادلسازی مدارک در آلمان باید هزینه پرداخت شود. البته لازم نیست نگرانی به خود راه دهید چون این هزینه بسیار ناچیز است. به طور عمومی هزینه معادل سازی مدرک تحصیلی در آلمان، حدود 200 یورو می باشد که یا خودتان می توانید و یا با مراجعه به موسسه این کار برای شما اقدام خواهد شد.

 

در پایان لازم به ذکر است موسسه مهاجرتی پرگاس پارس با کارشناسان و وکلای مجرب خود در کلیه کشورها از جمله آلمان آماده ارائه خدمات در زمینه . معادل سازی مدارک تحصیلی در خارج از کشور به عزیزان هموطن به ویژه مهندسان می باشد. جهت اخذ اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید با شماره این موسسه تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

 

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

 

  • معادل سازی مدارک تحصیلی در آلمان
  • معادل سازی مدرک تحصیلی مهندسی در آلمان
  • ارزشیابی مدارک تحصیلی در آلمان جهت ورود به بازار کار



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top